مارکت کپ ارزهای دیجیتال (ارزش کل بازار) چیست؟

مارکت کپ ارزهای دیجیتال (ارزش کل بازار) چیست؟

افراد مبتدی که به تازگی به بازار ارز دیجیتال وارد شده‌اند، زمانی که تصمیم به سرمایه‌گذاری می‌گیرند، معمولا قیمت یک رمزارز خاص را بررسی می‌کنند و این موضوع را ملاک تصمیم‌گیری خود قرار می‌دهند که این مسئله اشتباه است.

خیلی از افراد فکر می‌کنند اگر به سراغ رمزارزهای ارزان‌قیمت بروند بهتر است و تصور می‌کنند که قیمت این ارزها افزایش یافته و به اندازۀ رمزارزهای گران‌قیمت می‌شود. مشکل این دسته از افراد این است که با مفهوم مارکت کپ ارزهای دیجیتال آشنایی ندارند.

مارکت کپ یا ارزش بازار، ارزش کل سهام یک شرکت در بازار سهام است. همچنین به ارزش بازاری یک پروژه در بازار ارز دیجیتال نیز مارکت کپ می‌گویند. اندازه و ارزش نسبی یک رمزارز توسط این معیار تعیین می‌شود. ارزش بازار ارز دیجیتال یکی از مهمترین عواملی است که سرمایه‌گذاران این حوزه باید به آن دقت کنند تا بتوانند تحلیل درستی از بازار داشته باشند. به همین دلیل در این مقاله به بررسی و نحوه محاسبه ارزش بازار ارز دیجیتال می‌پردازیم.

مارکت کپ ارزهای دیجیتال (ارزش بازار) چیست؟

عبارت مارکت کپ (Market Cap) از اصطلاح Market Capitalization گرفته شده است که به معنای ارزش بازار است. تحلیل ارزش بازار ارز دیجیتال می‌تواند معیار مناسبی برای سرمایه‌گذاری باشد زیرا اندازه و ارزش نسبی یک رمزارز را مشخص می‌کند. متاسفانه بسیاری از افراد به دلیل ناآشنایی با این اصطلاح، به قیمت رمزارز در بازار ارز دیجیتال بسنده می‌کنند و از این معیار غلط برای تصمیم‌گیری دربارۀ معاملات خود استفاده می‌نمایند. رتبه‌بندی ارزهای دیجیتال در بسیاری از منابع به واسطۀ این معیار صورت می‌گیرد.

مارکت کپ ارزهای دیجیتال از ضرب تعداد توکن پروژه در قیمت آن حاصل می‌شود. توکن از نظر فنی، یک دارایی است که می‌تواند شامل هر دارایی رمزنگاری باشد. البته توکن شامل بیت کوین و اتر نمی‌شود. این دارایی نشان‌دهندۀ ارزش یا مالکیت در یک سیستم غیرمتمرکز است و از این لحاظ با دارایی دیجیتال و ارز رمزنگاری مشابهت دارد. در واقع میتوان گفت که توکن به ارز دیجیتال فاقد زنجیره بلوکی اختصاصی گفته می‌شود که روی زنجیره‌های بلوکی دیگری مانند اتریوم سوار است.

نقدینگی در بازار

نقدینگی که به آن Liquidity نیز گفته می‌شود، به میزان آمادگی یک دارایی برای تبدیل شدن به معادل پولی آن و خرید و فروش در بازار اشاره دارد. در واقع، نقدینگی همان قابلیت نقدشوندگی یک دارایی به پول نقد است.

نقدینگی بازار اصطلاحی است که برای میزان نقدشوندگی دارایی‌ها در یک بازار برای مثال بازار ارز دیجیتال یا بازار بورس به کار می‌رود. هر بازاری به میزانی معین به دارایی‌های خود اجازه می‌دهد تا در قیمت‌های مشخص و شفافی خرید و فروش و مبادله شوند. زمانی که میزان نقدینگی در یک بازار پایین باشد، تبدیل دارایی آن بازار به پول نقد و خرید و فروش در آن بازار بسیار دشوار خواهد بود.

در بازار ارز دیجیتال نیز نقدینگی به میزان سهولت تبدیل یک رمزارز به پول نقد گفته می‌شود. یکی از نقدشونده‌ترین ارزهای دیجیتال در این بازار، بیت کوین است. نقدینگی یک بازار اهمیت بسیاری در ارزیابی آن بازار دارد.

یک شاخص بسیار مهم برای نقدینگی، نسبت حجم معاملات شبانه‌روز به ارزش بازار است که به صورت درصد نمایش داده می‌شود. بالا بودن این شاخص برای هرکدام از ارزهای دیجیتال، نشان‌دهندۀ نقدشوندگی بالای آن ارز دیجیتال است. همچنین بالا بودن این شاخص به پایداری بازار رمزارز مربوطه اشاره دارد و پیش‌بینی می‌کند که در زمان مبادلۀ این رمزارز با لغزش قیمت کمتری مواجه شوید.

شاخص حجم معاملات روزانه چیست؟

شاخص حجم معاملات روزانه یک معیار کمکی و جانبی به حساب می‌آید که برای سرمایه‌گذاری در بازار ارز دیجیتال می‌تواند به سرمایه‌گذاران کمک زیادی کند. برای محاسبۀ این شاخص باید تعداد ارز دیجیتالی را که در مدت زمان 24 ساعت شبانه‌روز معامله شده‌ است، در قیمت آن ضرب کرد.

 زمانی که حجم معاملات روزانه افزایش پیدا می‌کند، نشان‌دهندۀ این است که قیمت ارز دیجیتال به نقطه‌ای رسیده که احتمال معکوس شدن روند آن وجود دارد. بسیاری از معامله‌گران زمانی که قصد ورود به معامله‌ای را دارند از شاخص حجم معاملات روزانه به عنوان یک تاییدیه استفاده می‌کنند.

چنانچه تمایل دارید به طور حرفه ای در بازار های مالی سرمایه گذاری کنید، ابتدا باید استراتژی های معاملاتی را اصولی بیاموزید. با این کار شما معاملات موفق تری را انجام خواهید داد. همچنین باید به خاطر داشته باشید که استفاده از تایم فریم های زمانی مناسب با توجه به استراتژى هاى معاملاتى، ضمانت موفقيت شما در معاملات است.

دوره “صفر تا هزار” محمد آهنگری، یک منبع مناسب برای یادگیری مفاهیم پایه ای تا پیشرفته مانند تحلیل تکنیکال ، بنیادی ، روانشناسی معامله استراتژی های معاملاتی است. این دوره به شما کمک می کند تا با استفاده از ابزارها و تکنیک های تحلیل تکنیکال، به طور منطقی در بازارهای مالی معامله کنید.

چگونه مارکت کپ یا ارزش بازار را محاسبه کنیم؟

مارکت کپ ارزهای دیجیتال یک شاخص مهم برای مشخص کردن ارزش بازار است. دارایی‌ها بر اساس مارکت کپ یا ارزش بازار به چند دسته تقسیم می‌شوند:

مگاکپ: زمانی که ارزش بازار بالاتر از 200 میلیارد دلار باشد.

لارج‌کپ : زمانی که ارزش بازار یک ارز دیجیتال یا هر دارایی دیگری بین 10 میلیارد دلار تا 200 میلیارد دلار باشد.

میدکپ: زمانی که ارزش بازار بین 2 تا 10 میلیارد دلار باشد.

اسمال‌کپ: زمانی که ارزش بازار بین 250 میلیون دلار تا 2 میلیارد دلار باشد.

میکروکپ: زمانی که ارزش بازار از 250 میلیون دلار کمتر باشد.

تعیین مارکت کپ ارزهای دیجیتال از اهمیت بالایی برخوردار است و از مهمترین کاربردهای آن میتوان به مشخص بودن ریسک سرمایه‌گذاری، توانایی دست‌کاری بازار و بررسی میزان اهمیت یک دارایی در بازار اشاره کرد.

در واقع میتوان گفت که ارزش بازار رابطۀ معکوسی با میزان ریسک سرمایه‌گذاری دارد، زیرا هرچه ارزش بازار ارز دیجیتال خاصی بیشتر باشد، خطر سرمایه‌گذاری در آن بسیار کمتر است و ریسک کمتری سرمایه‌گذاران را تهدید می‌کند.

همچنین بالا بودن ارزش بازار ارز دیجیتال باعث می‌شود که بازار آن ارز در معرض دست‌کاری‌های موجود در بازار قرار نگیرد. رمزارزی که ارزش بازار پایینی داشته باشد، ممکن است توسط سودجویان دست‌کاری شود. به این صورت که آنها با اقدام به جمع‌آوری و در اختیار گرفتن تعداد زیادی از یک ارز دیجیتال، اقدام به دست‌کاری بازار آن کنند.

همانطور که پیش‌تر نیز اشاره شد، نحوه محاسبه مارکت کپ ارزهای دیجیتال به این صورت است که تعداد کوین‌های پروژه را در قیمت آن ضرب می‌کنیم و حاصل به دست آمده، ارزش بازار آن ارز دیجیتال است. برای مثال اگر تعداد بیت‌کوین‌های در گردش، 18.453.032 است که هرکدام با قیمت 29.280 دلار معامله می‌شوند، ارزش بازار بیت‌کوین یا مارکت کپ آن برابر با حاصل‌ضرب دو عدد 18.453.032 و 29.280 است.

مارکت کپ کل (Total Market Cap) چیست؟

مارکت کپ کل یا ارزش بازار کل به داده‌های بازار چندین رمزارز گفته می‌شود. برای مثال به داده‌های بازار اتریوم، ریپل، بیت‌کوین و لایت‌کوین، ارزش بازار کل گفته می‌شود. ارزش بازار کل در بازار کریپتو بیانگر ارزش کل بیت کوین و تمام توکن‌ها، آلت کوین‌ها و سایر دارایی‌های دیجیتالی است که در بازار ارز دیجیتال وجود دارند. ارزش بازار کل نیز یکی از شاخص‌های مهمی است که تحلیل‌گران باید به آن توجه کنند زیرا می‌تواند نشانگر بزرگی این صنعت باشد.

تحلیل مارکت کپ (ارزش بازار)

مارکت کپ ارزهای دیجیتال می‌تواند نشانگر جایگاه آنها در بازار باشد. هرچه یک رمزارز جایگاه بالاتری در بازار داشته باشد، نشان‌دهندۀ این است که محبوبیت آن بین سرمایه‌گذاران بیشتر است و ریسک سرمایه‌گذاری روی این دارایی کمتر است. هرچه میزان ارزش بازار یک رمزارز کمتر باشد، دامنۀ نوسانات آن و همچنین احتمال دست‌کاری قیمت آن بیشتر می‌شود.

ارزش بازار و استراتژی سرمایه‌گذاری

ابتدا بهتر است با عواملی را که بر مارکت کپ یا ارزش بازار تاثیرگذار هستند، بیشتر بشناسیم:

1. تعداد کوین‌ها یا توکن‌های در گردش

برای محاسبه ارزش بازار، تعداد کوین یا توکن در گردش اهمیت دارد زیرا یک سمت فرمول محاسبۀ مارکت کپ ارزهای دیجیتال است. هرچه تعداد کوین یا توکن در گردش بیشتر باشد، ارزش بازار ارز دیجیتال نیز افزایش می‌یابد.

2. نوسانات قیمت

تغییر قیمت که تحت تاثیر عرضه و تقاضاست، طرف دیگر فرمول محاسبۀ ارزش بازار ارز دیجیتال است و افزایش آن بر افزایش ارزش بازار تاثیرگذار است. هرچه میزان تقاضا بیشتر باشد، قیمت یک دارایی نیز افزایش یافته و به نوبۀ خود سبب افزایش مارکت کپ می‌شود.

 عوامل بسیاری ممکن است سبب افزایش تقاضا در بازار شوند که از آن جمله میتوان به تغییر نرخ بهره و سایر داده‌های اقتصاد کلان، افزایش محبوبیت یک دارایی و .. اشاره کرد. البته نهنگ‌های بازار نیز می‌توانند میزان تقاضا را کاهش و افزایش دهند و به این ترتیب بر قیمت یک دارایی تاثیر مثبت یا منفی بگذارند.

استراتژی سرمایه‌گذاری در بازار ارز دیجیتال می‌تواند به اشکال مختلفی باشد که باید با توجه به ارزش بازار ارز خاصی که در نظر دارید انتخاب شود. برای مثال خرید یک ارز دیجیتال و نگهداری آن برای بلندمدت، استیک کردن رمزارز، خرید و فروش توکن‌های NFT و … از انواع استراتژی‌های سرمایه‌گذاری در بازار ارز دیجیتال هستند.

انواع عرضه در ارزهای دیجیتال

انواع مختلفی از عرضه در بازار ارز دیجیتال وجود دارد که در اینجا به آنها اشاره می‌کنیم.

عرضه در گردش

مقصود از عرضه در گردش، تعداد توکن‌ها قابل معامله در چرخه بازار است. به عبارت دیگر، در هر لحظه در چرخه بازار تعدادی توکن وجود دارد که قابل معامله هستند و به آنها، عرضه در گردش یک ارز دیجیتال می‌گویند. این معیار در محاسبه ارزش بازار اهمیت دارد زیرا مارکت کپ ارزهای دیجیتال از حاصل ضرب قیمت هر واحد توکن در تعداد کل توکن‌هایی که در زنجیره بلوکی موجود هستند، به دست می‌آید. حتی توکن‌هایی که در زنجیره بلوکی ناپدید یا مصادره شده‌اند نیز به عنوان تعداد توکن‌های موجود در زنجیره بلوکی در نظر گرفته می‎‌شوند.

البته در معیار دیگری به نام ارزش بازار تحقق‌یافته که به عنوان یک زیرمجموعه از ارزش بازار در نظر گرفته می‌شود، قیمت محاسبه شده برای توکن، در زمان آخرین جابجایی نسبت به قیمت کنونی در نظر گرفته شده است. در این شاخص، توکن‌های غیرفعال و ناپدید شده گنجانده نمی‌شوند و به همین علت تاثیری بر قیمت ندارند.

عرضه کل

مجموع توکن‌های در گردش به عنوان عرضه کل یک ارز دیجیتال محاسبه می‌شوند. تعداد توکن‌های مینت شده که در بازار توزیع نشده‌اند نیز جزء این توکن‌ها محاسبه می‌شوند. مینت کردن، اولین گامی است که برای تبدیل یک دارایی به محتوایی تغییرناپذیر صورت می‌گیرد. در این فرآیند، یک دارایی به NFT خاصی با مالکیت مشخص تبدیل می‌شود.

عرضه حداکثر

تعداد کل توکن‌هایی که قرار است استخراج شوند تحت عنوان عرضه حداکثر شناخته می‌شوند. معمولا مقدار این توکن‌ها در زمان ایجاد جنسیس بلاک تعیین می‌شود. جنسیس بلاک یا بلاک صفر، اولین بلاکی است که در یک زنجیره بلوکی قرار دارد و بلاک‌های دیگر باید به آن متصل شوند.

عرضه بی‌نهایت

در این عرضه، محدودیتی در ایجاد توکن‌های جدید و استخراج آنها وجود ندارد و در نتیجۀ عرضۀ بی‌نهایت، توکن تورمی شده و ارزش آن به مرور زمان کاهش پیدا می‌کند.

اهمیت عرضه در گردش و حداکثر عرضه به یک میزان است و درک مفهوم این دو عرضه در کنار عرضه کل، تاثیر این شاخص‌ها را بر قیمت ارز دیجیتال مشخص می‌کند و به سرمایه‌گذار کمک می‌کند تا با توجه به نحوه عملکرد این معیارها از استراتژی‌های مناسبی استفاده کند.

آیا ارزش بازار بهترین راه سنجش محبوبیت یک رمزارز است؟

بهتر است که ارزش بازار یا مارکت کپ ارزهای دیجیتال به تنهایی معیار تصمیم‌گیری برای خرید یک رمزارز خاص نباشد. البته بدیهی است که ارزش بازار ارز دیجیتال می‌تواند نشانۀ اعتماد گستردۀ سرمایه‌گذاران به آن ارز باشد اما بهتر است این موارد نیز در نظر گرفته شوند:

  •         تحلیل بنیادی و تکنیکال
  •         سنجش حجم معاملات و میزان نقدشوندگی
  •         فناوری‌ها و خلاقیت‌های به کار رفته
  •         سنجش قانونی بودن رمزارز

تاثیر فاکتورهای مارکت کپ و عرضه دارایی بر قیمت

دارایی‌های کریپتو معمولا بیشترین کوین موجود را دارند که از قبل در کد آن تعریف شده است. عرضۀ در دسترس هر دارایی به شکل‌های مختلفی به طور پیوسته رشد می‌کند تا وقتی که دارایی به بیشترین موجودی برسد. ماینینگ یا استیکینگ دو روش مختلف اعتبارسنجی شبکه زنجیره بلوکی هستند.

ماینینگ از قدرت پردازشی رایانه برای حل معماهای ریاضی استفاده می‌کند و با تایید تراکنش‌ها، بلاک‌های جدیدی را به زنجیره بلوکی اضافه می‌کند. استیکینگ به فرآیندی گفته می‌شود که در آن، کاربر دارایی‌های خود را نزد شبکه‌های اثبات سهام قفل می‌کند و به این طریق به عملکرد زنجیره بلوکی کمک می‌کند.

تعداد یک توکن یا کوین تا میزان حداکثری در نظر گرفته‌شده، قابلیت افزایش دارد و پس از آن دیگر عرضۀ هیچ توکن و کوینی در بازار انجام نمی‌شود.

درک مفهوم مارکت کپ مرتبط با قیمت یک دارایی خاص اهمیت دارد و به سرمایه‌گذار امکان ارزیابی واقع‌بینانۀ بازار ارز دیجیتال را می‌دهد. هر دارایی را با توجه به مارکت کپ یا ارزش بازار، عرضه خاص و قیمت آن ارزیابی کنید.

برای ورود به این بازار، نیازمند دانش و مهارت در زمینه های مختلف از جمله اصول و قواعد معامله گری، تحلیل تکنیکال و فاندامنتال، روانشناسی معامله گری و مدیریت ریسک است. آموزش، به عنوان کلید موفقیت در هر عرصه ای است، در فارکس نیز نقشی حیاتی ایفا می کند. خوشبختانه دوره صفر تا هزار فارکس محمد آهنگری، به عنوان یکی از بهترین منابع آموزشی رایگان برای تریدرهای ایرانی، مفاهیم پایه ای تا پیشرفته در معامله گری فارکس را به طور جامع و کامل آموزش می دهد.

شما می توانید با گذراندن دوره های آموزشی معتبر و کسب آگاهی خود را برای رویارویی با چالش های این بازار پر نوسان آماده کنید. یکی از بهترین منابع آموزشی رایگان برای تریدر های ایرانی، دوره صفر تا هزار فارکس است.

رمزارزهای معروف با بالاترین ارزش بازار

سه رمزارز بیت کوین، اتریوم و تتر بالاترین مارکت کپ ارزهای دیجیتال را دارند. معمولا این سه رمزارز، رتبه‌های اول تا سوم را از نظر ارزش بازار ارز دیجیتال در اختیار دارند. ارزهای بایننس کوین، سولانا، یو‌اس‌دی کوین، ریپل، دوج کوین، تن توکن و کاردانو نیز در حال حاضر در رتبه‌های 3 تا 10 بالاترین مارکت کپ ارزهای دیجیتال هستند.

کاربرد مارکت کپ در متعادل‌سازی سبد سرمایه‌گذاری

برخی از سرمایه‌گذاران اعتقاد دارند که بهتر است سبد سرمایه‌گذاری ارزهای دیجیتال متنوع باشد اما افراد حرفه‌ای‌تر معتقدند که تنوع در ارزش بازار رمزارزهای منتخب در سبد سرمایه‌گذاری از اهمیت دوچندان برخوردار است.

افرادی که ریسک‌پذیری کمتری دارند معمولا بیشتر سبد سهام خود را به بیت کوین که عدد ارزش بازار آن در مارکت کپ ارزهای دیجیتال از همه بالاتر است، اختصاص می‌دهند، اما افرادی که ریسک‌پذیری بیشتری دارند از ارزهای دیجیتال کوچکتر که مارکت کپ آنها در بازار ارز دیجیتال، متوسط و یا کوچک است نیز استفاده می‌کنند. دارایی‌هایی که ارزش بازار ارز دیجیتال آنها بالاست معمولا امنیت سبد سرمایه‌گذاری را تضمین می‌کنند.

معرفی وب‌سایت کوین مارکت کپ

کوین‌مارکت‌کپ یکی از پلتفرم‌های قوی برای تحلیل و بررسی پروژه‌های رمزارز است. در این پلتفرم، اطلاعات طیف گسترده‌ای از رمزارزها پوشش داده می‌شود. این پلتفرم مکمل سایت تریدینگ ویو است و رمزارزها را از نظر ارزش بازار رتبه‌بندی می‌کند و نمودارهای قیمت، رتبه‌بندی صرافی‌های ارز دیجیتال و سایر امکانات ضروری برای تحلیل و بررسی سرمایه‌گذاران را در اختیار آنها قرار می‌دهد.

این پلتفرم، سرمایه بازار بیش از 20.000 توکن و کوین را ردیابی می‌کند و عرضه کل، تعداد کوین‌های در گردش و حجم معاملات شبانه‌روز گذشته آنها را فهرست می‌کند.

معرفی وب‌سایت کوین گیکو

این سایت یکی از سایت‌های معروف در بازار کریپتو است. اطلاعات زیادی از رمزارزها از قبیل نوسانات قیمت، حجم معاملات و … در این سایت مشاهده می‌شود. همچنین این سایت یک فهرست از رمزارزها ارائه می‌دهد که بر اساس میزان سرمایه بازار از بیشترین تا کمترین مرتب شده‌اند. اطلاعات مهمی مانند داده‌های تاریخی رمزارزها، توکن‌های محبوب و پرطرفدار، توکن‌های دیفای، نمودارهای خطی رمزارزها و رتبه‌بندی صرافی‌ها در این سایت در دسترس عموم است. همچنین ویدیوهای آموزشی ارز دیجیتال نیز در این بستر وجود دارد که علاقمندان می‌توانند از آنها استفاده کنند.

سخن پایانی

مارکت کپ ارزهای دیجیتال که به آن ارزش بازار نیز گفته می‌شود از جمله مهم‌ترین عواملی است که در انتخاب رمزارز و معاملۀ آن باید مورد بررسی قرار بگیرد. همچنین طریقۀ محاسبه و تحلیل ارزش بازار ارز دیجیتال نیز در این مقاله توضیح داده شد. چنانچه قصد سرمایه‌گذاری در بازار ارز دیجیتال را دارید بهتر است علاوه بر ارزش بازار، سایر گزینه‌های مطرح‌شده در این مقاله را نیز در نظر بگیرید و ریسک سبد سرمایه‌گذاری خود را به کمترین حد ممکن برسانید.

برای شروع معامله در فارکس، شما به یک حساب کاربری در یک بروکر معتبر نیاز دارید. یکی از بروکر های معتبر و پیشنهادی ما بروکر مندفیکس هست همچنین برای درک مناسب بازار فارکس به یک منبع آموزشی با کیفیت نیازمند هستید. در دوره جامع صفر تا هزار فارکس محمد آهنگری اصل، شما با تمام فوت و فن معامله گری در این بازار پرنوسان آشنا خواهید شد. از روانشناسی ترید و مدیریت سرمایه گرفته تا استراتژی های معاملاتی قدرتمند، همه چیز در این دوره به طور کامل آموزش داده می شود.

مطالب مرتبط

پیمایش به بالا