استاپ هانتینگ در فارکس چیست؟

استاپ هانتینگ در فارکس چیست؟

بازار فارکس به عنوان بزرگترین بازار دنیا از پیچیدگی‌ها و رمز و رازهای فراوانی برخوردار است و فقط افرادی می‌توانند در این بازار به موفقیت برسند که از دانش و تخصص کافی برخوردار باشند. حتی کسانی هم که با دانش کافی وارد این بازار می‌شوند، گاهی در پیش‌بینی‌ها و تحلیل‌ها دچار اشتباه شده و در دام حرکات غیرمنتظرۀ بازار می‌افتند.

گاهی اوقات معامله‌گران با رعایت اصول و قرار دادن حد ضرر، در دام استراتژی استاپ هانتینگ بازیکنان بزرگ فارکس می‌افتند و قربانی استاپ هانت می‌شوند. از این دست مسائل در بازار مالی بسیار است و فقط افرادی می‌توانند بر بیشتر این مسائل و استراتژی‌ها غلبه کنند که تجربه و تخصص کافی داشته باشند.

استاپ هانتینگ در فارکس چیست؟

استراتژی استاپ هانتینگ به یک ترفند در بازار مالی به ویژه فارکس گفته می‌شود که در آن بازیکنان بزرگ بازار اقدام به فعال کردن حد ضرر یا Stop Loss سایر معامله‌گران می‌کنند. استاپ هانتینگ در فارکس از نظر معنای لغوی معادل با شکار حد ضرر است.

 در این استراتژی، بازیکنان و خریداران بزرگ بازار در تلاش هستند تا در سطوحی خرید کنند که سایر معامله‌گران در آن نواحی سفارش حد ضرر ثبت کرده‌اند. اگر حد ضرر برای سفارشات خرید و فروش خود تعیین کردید و شاهد بودید که بازار در ابتدا به سمت حد ضرر شما حرکت کرده و پس از فعال کردن آن تغییر جهت داده و مطابق با پیش‌بینی شما حرکت می‌کند، اطمینان حاصل کنید که قربانی استاپ هانت شده‌اید.

به این پدیده استاپ فیشینگ هم گفته می‌شود و در بازارهایی مانند کریپتو و فارکس به عنوان یک استراتژی به شمار می‌آید که معامله‌گران را مجبور می‌کند از موقعیت‌های معاملاتی خود خارج شوند. معامله‌گران بزرگ بازار یا نهنگ‌ها در رخ دادن این پدیده نقش مهمی بر عهده دارند و تلاش می‌کنند تا قیمت دارایی را به سمتی سوق دهند که به احتمال زیاد حد ضرر بیشتر معامله‌گران در آن نواحی قرار داده شده است. وقتی که حد ضرر معامله‌گران کوچک بازار فعال شود، بازار دچار تلاطم شده و برای نهنگ‌های بازار موقعیت کسب درآمد از موقعیت‌های معاملاتی ایجاد شده و همچنین فرصتی نیز برای ورود به موقعیت معاملاتی جدید فراهم می‌شود.

 با رخ دادن استاپ هانت، افرادی که به دنبال نقطۀ ورود به دارایی مورد نظر خود بودند، از این فرصت استفاده می‌کنند. استراتژی استاپ هانتینگ با فعال کردن حد ضرر تعداد زیادی از معامله‌گران باعث تشکیل کندل‌های بزرگ با سایه های بزرگ در بازه‌های کوتاه زمانی می‌شود که این نمودارهای کندلی خطرناک را کندل‌های استاپ‌زن می‌نامند.

 

چرا استاپ هانتینگ اتفاق می‌افتد؟

نهنگ‌های بازار با اجرای استراتژی استاپ هانتینگ در فارکس یا بازار کریپتو کاری می‌کنند تا تمام حد زیان و سود معامله‌گران کوچک فعال شده و نوسانات شدیدی در بازار ایجاد شود. این نوسانات شدید سبب تغییر جهت بازار شده و و مدتی زمان می‌برد تا بازار به روند عادی خود بازگردد. زمانی که یکی از نهنگ‌های بازار بتواند تعداد زیادی از سفارشات حد ضرر را در نزدیکی یک سطح قیمت مانند سطح مقاومت یا حمایت مشاهده کند، بازار را به سمتی هدایت می‌کند که بیشتر معامله‌گران از گردونه خارج شوند و چنانچه حس طمع در بازار زیاد باشد و تعداد موقعیت‌های معاملاتی و ضریب اهرمی سنگین باشد، پیشگیری از استاپ هانت دشوار و چالش‌برانگیز خواهد شد.

این استراتژی در موقعیت‌های اهرمی بسیار شدیدتر عمل کرده و موجب حرکات شدیدتر بازار و شکار بزرگتر نهنگ‌ها خواهد شد. استراتژی استاپ هانتینگ در معاملات با ضریب اهرمی فیوچرز یا مارجین بسیار موثرتر عمل خواهد کرد. البته دو عامل میزان نقدشوندگی بازار و حجم معامله نیز برای نهنگ‌ها حائز اهمیت است. اگر تعداد موقعیت‌های ضریب اهرمی بالا بوده و حجم نقدشوندگی بازار پایین باشد، استراتژی استاپ هانت منجر به نوسانات شدید می‌شود و بیشتر معامله‌گران توان جلوگیری از ضرر را نخواهند داشت.

دو شاخص مهم دیگر نیز در این پدیده موثر هستند و آن دو شاخص، شاخص‌های ترس و طمع هستند که از عوامل مهم در تعیین حد سود و حد ضرر به شمار می‌آیند. هرچه میزان طمع در بازار بیشتر باشد، حد سود معامله‌گران دورتر خواهد بود. استاپ هانت در هر دو روند صعودی و نزولی بازار دیده می‌شود.

چگونه استاپ هانتینگ را تشخیص دهیم؟

تشخیص استاپ هانتینگ در فارکس و بازار کریپتو کار دشواری است و در بیشتر مواقع معامله‌گران تا به آن دچار نشوند نمی‌توانند از وجود آن آگاه شوند. استراتژی شکست روند که به آن Break out نیز گفته می‌شود، بهترین راه برای تشخیص استاپ هانتینگ فعال در بازار مالی است. این پدیده در اثر شکست روند در سطح مقاومت و حمایت رخ می‌دهد و چنانچه شکست روند جعلی تشخیص داده شود میتوان استاپ هانت را نیز تشخیص داد.

 اگر در نمودارهای قیمتی شاهد افزایش در حجم معاملات بودید، می‌توانید مطمئن شوید که یک یا تعداد زیادی از نهنگ‌ها تلاش می‌کنند تا بازار را به سمت روند خاصی هدایت کنند. گام بعدی همراه با فعال شدن تعداد زیادی حد ضرر است که بازار را با تعداد زیادی سفارش فروش مواجه خواهد کرد. در این شرایط است که نهنگ‌های بازار سعی می‌کنند از موقعیت معاملاتی شورت خود استفاده کرده و زمانی که حرکت قیمت به سمت پایین کند شد، فشار خرید را افزایش دهند و با بستن موقعیت‌های شورت به همراه بازار وارد موقعیت‌های خرید شوند. در این شرایط بازار متلاطم بوده و تمام اتفاقات به سرعت رخ می‌دهند، اما چنانچه بتوانید با نهنگ‌ها در این استراتژی همراهی کنید می‌توانید از وضعیت رخ‌ داده بهره ببرید.

تاثیرات استاپ هانت بر معامله‌گران

استاپ هانتینگ در فارکس و بازار کریپتو می‌تواند علاوه بر تحت تاثیر قرار دادن معاملات معامله‌گران، بر احساسات آنها نیز تاثیر قابل توجهی داشته باشد. معامله‌گرانی که متکی به دستورات توقف ضرر هستند از این پدیده بیشتر آسیب خواهند دید. با فعال شدن دستور توقف، موقعیت‌های معامله‌گران منحل خواهد شد و این اتفاق می‌تواند برای آنها به شدت دلسردکننده باشد.

 استاپ هانت می‌تواند احساس ترس در معامله‌گران به ویژه افراد مبتدی ایجاد کند و باعث شود که آنها از ورود به موقعیت‌های معاملاتی واهمه داشته باشند و به استراتژی‌های معاملاتی پایبند نشوند. این مسائل می‌تواند باعث از بین رفتن فرصت‌های زیادی برای آنها شود. استاپ هانتینگ قابل پیش‌بینی نیست و به همین دلیل ممکن است با تجزیه و تحلیل دقیق و مدیریت ریسک بتوان با آن همراه شد.

تاثیرات استاپ هانت بر بازار

استاپ هانتینگ در فارکس و بازار کریپتو سبب تلاطم و نوسانات شدید شده و بازار مالی ضربه شدیدی از این اتفاق می‌خورد. حرکت سریع قیمت یک دارایی با فعال شدن حد ضرر اتفاق افتاده و بسیاری از معامله‌گران را درگیر این استراتژی می‌کند. اگر طمع بازار برای افزایش قیمت‌ها زیاد باشد و سبب شود که معامله‌گران بسیاری از معاملات اهرمی برای کسب سود استفاده کنند، استاپ هانت‌ها به بازار ضربۀ بزرگتر و شدیدتری وارد می‌کنند. هرچه تعداد حد ضررهای بیشتری فعال شود و نوسانات بیشتری در پرایس اکشن نشان داده شود، بازار مالی ضربه شدیدتری را متحمل خواهد شد.

استراتژی‌های معاملاتی برای جلوگیری از استاپ هانتینگ در فارکس

به دلیل آنکه همراه شدن با نهنگ‌های بازار در استراتژی استاپ هانتینگ کار دشواری است، بهترین کاری که هر معامله‌گر می‌تواند انجام دهد این است که برای حفظ سرمایه خود سعی کند در دام استاپ هانت نیفتد. اطلاع از خوشه‌های سفارش‌های حد زیان در یک محدودۀ خاص قیمتی، یکی از استراتژی‌های استاپ هانتینگ است.

دلیل تجمع سفارش‌های حد ضرر در یک ناحیۀ خاص می‌تواند به دلایل مختلفی رخ دهد. برای مثال، الگوی حرکت بازار به شکلی است که افراد حد ضرر اولیه خود را در نزدیکی سطوح مشابه در نظر می‌گیرند. برای مثال ممکن است بیشتر معامله‌گران از حد ضرر فیبوناچی در یک ناحیه خاص استفاده کنند. تاریخچه قیمتی و الگوهای بازار هم باعث می‌شود تا معامله‌گران زیادی در مورد بازار به دیدگاه مشابه و یکسانی برسند.

معامله‌گران باید به دنبال محل‌هایی باشند که سفارش‌های حد ضرر در آنجا انباشته شده است. الگوهای بازار نیز می‌توانند در شناسایی این موضوع به شما کمک کنند. الگوهایی که در آنها سطوح حمایت و مقاومت وجود دارد، بهترین مکان‌ها برای شکار معامله‌گران توسط استاپ هانترها هستند.

یک استراتژی مهم در جلوگیری از استاپ هانت این است که حرکت دیگران را در قرار دادن سفارش حد ضرر بدانید و حد ضرر خود را در پایین‌تر از آنها قرار دهید.

حد ضرر خود را روی اعداد رند قرار ندهید. بیشتر معامله‌گران این کار را انجام می‌دهند زیرا به خاطر سپردن اعداد رند آسان‌تر است و ارزیابی ریسک در طول روز نیز راحت‌تر است. اعداد رند یکی از اولین نقاط برای تغذیۀ استاپ هانت هستند. حد ضرر خود را با فاصله از اعداد رند قرار دهید و به این ترتیب از شکار شدن توسط نهنگ‌های بازار پیشگیری کنید.

از اندیکاتور ATR برای ارزیابی و تشخیص نوسانات بازار و میزان حرکت آنها استفاده کنید. اگر در بازارهای مارجین یا فیوچرز فعالیت می‌کنید، از اهرم‌های بالا استفاده نکنید زیرا ضریب اهرمی بالا در استراتژی استاپ هانتینگ بر علیه شما عمل خواهد کرد.

به نظرات مردم و شبکه‌های اجتماعی توجه کنید تا متوجه شوید که در مورد کدام سطح قیمتی صحبت می‌شود. هرچه تمایل عموم به سمت یک سطح قیمتی خاص بیشتر باشد، ریسک آن بیشتر خواهد بود. کشف موقعیت‌های معاملاتی سود‌‌‌‌‌ده کار دشواری است و اگر معامله‌ای برای همه خوب به نظر می‌رسد از آن دوری کنید. از معاملۀ بیش از حد جلوگیری کنید و از تصمیمات هیجانی پرهیز کنید. استراتژی معاملاتی طولانی‌مدت برای خود در نظر بگیرید.

مدیریت ریسک برای کاهش ضرر در استاپ هانتینگ

استاپ هانتینگ در فارکس و سایر بازارهای مالی بسیار خطرناک است و می‌تواند منجر به از دست رفتن سرمایه افراد شود. معامله‌گران با مدیریت ریسک می‌توانند این ضرر و زیان را به حداقل برسانند. برای مدیریت ریسک بهتر است حد ضرر‌های خود را کوچک و هدف‌های خود را بزرگ انتخاب کنید. کارشناسان معتقدند که بهترین حالت برای معاملات فارکس جهت جلوگیری از استاپ هانت، حد ضرر 5 پیپ و سود 10 پیپ است.

اگر بازار نتواند سطح مقاومت را بشکند، قیمت‌ها در کمترین زمان ممکن معکوس خواهند شد و به همین دلیل کاهش حد ضرر در صورت شکست قیمت در سطح مقاومت می‌تواند سبب افزایش سودآوری شما شود. قیمت‌ها در اطراف سطوح حمایت و مقاومت مهم به سرعت حرکت می‌کنند و به همین دلیل بهتر است که یک برنامه برای زمان خروج خود از معامله در نظر بگیرید.

آیا استراتژی استاپ هانتینگ غیر قانونی است؟

استراتژی استاپ هانتینگ هم غیرقانونی و هم غیراخلاقی است و به معامله‌گران آسیب زیادی وارد می‌کند. بزرگترین استاپ هانترها، سرمایه‌داران کلان و برخی از ثروتمندان بزرگ و صرافی‌ها هستند. اگرچه این روش برای ضربه به سایر معامله‌گران طراحی می‌شود اما شما با آگاهی و دانش کافی می‌توانید از آن به نفع خود استفاده کنید.

نقش نظارتی در جلوگیری از استاپ هانتینگ

ممکن است حتی کارگزاری‌ها نیز در استاپ هانتینگ در فارکس نقش داشته باشند. البته رگولاتوری در فارکس در تعیین چارچوب قوانین برای فعالیت بازار مالی مطابق با استانداردها و قوانین هر کشور تلاش می‌کند، اما به نظر نمی‌رسد که بتوان روی این نهادها برای جلوگیری از استاپ هانتینگ حساب کرد.

منابع آموزشی برای یادگیری بیشتر در مورد استراتژی استاپ هانتینگ

یکی از راه‌های پیشگیری از استاپ هانتینگ در فارکس این است که با دانش و تخصص کامل وارد این بازار شوید. آموزش‌های جامع استاد آهنگری در کانال یوتیوب و همچنین سایت FeneFX به صورت رایگان به شما عزیزان ارائه می‌شوند. بدیهی است که یکی از دلایل شکار شدن معامله‌گران توسط استاپ هانترها، عدم آگاهی و تسلط آنها بر بازار فارکس یا بازار کریپتو است. برای اطلاعات بیشتر دربارۀ «دوره ویدیویی ترید صفر تا هزار در بازارهای مالی» به آدرس https://fenefx.net/learn-forex/ مراجعه کنید.

سخن پایانی

در این مقاله به استراتژی استاپ هانتینگ در فارکس پرداختیم و دلیل اتفاق افتادن این پدیده و تشخیص آن را بیان کردیم. استاپ هانت تاثیر قابل توجهی بر بازار و معامله‌گران خواهد داشت و برای جلوگیری از آن بهتر است از استراتژی‌های معاملاتی مطرح‌شده در این مقاله استفاده کنید و مدیریت ریسک را برای کاهش ضرر فراموش نکنید. آموزش و تخصص در بازار مالی، اصلی‌ترین عاملی است که از شکار شدن شما توسط استاپ هانترها جلوگیری می‌کند و جلوی ضرر و زیان شما را می‌گیرد.

به خاطر داشته باشید که استاپ هانت به طور گسترده در فارکس رخ می‌دهد و این وظیفۀ شماست که تصمیمات محتاطانه بگیرید و با کارگزاری معتبر کار کنید که زیر نظر نهاد نظارتی باشد و همچنین از تحلیل تکنیکال استفاده کنید تا بتوانید سطوح حمایت و مقاومت کلیدی را شناسایی کنید. 

مطالب مرتبط

پیمایش به بالا