انواع معامله‌گر بازارهای مالی

انواع معامله‌گر بازارهای مالی بر اساس سبک معاملاتی

تریدر یا معامله‌گر در بازارهای مالی به افرادی گفته می‌شود که به معاملۀ سهام، جفت‌ارز، ارز دیجیتال یا انواع دیگر دارایی می‌پردازند. با وجود آنکه معمولا از عبارت سرمایه‌گذار نیز برای توصیف معامله‌گران استفاده می‌شود، ولی یک تفاوت مهم بین این دو دسته از افراد وجود دارد. سرمایه‌گذار فردی است که یک دارایی را با هدف طولانی مدت می‌خرد و تا مدت زیادی آن را نگه می‌دارد و به دنبال کسب سود در کوتاه مدت نیست در حالی که ممکن است معامله‌گران از نوسانات گذرای بازار مالی نیز کسب سود کنند.

 برای اینکه یک فرد بتواند از یک استراتژی معاملاتی پیروی کند، باید بداند که جزء کدام دسته از انواع تریدر است. شناسایی انواع معامله‌گر بازارهای مالی به ما کمک می‌کند تا با سبک‌های مختلف معاملاتی بیشتر آشنا شویم.

انواع معامله‌گر بازارهای مالی بر اساس سبک معاملاتی

معامله‌گران بازارهای مالی بر اساس سبک معاملاتی که مورد استفاده قرار می‌دهند، به چند دسته تقسیم می‌شوند:

1. اسکالپر

اسکالپر یکی از انواع تریدر است که در بازارهای بورس و سرمایه مانند بازار فارکس فعالیت می‌کند و به دنبال خرید و فروش فوری با سود آنی است. اسکالپرها سرمایه خود را در مدت زمان کم برای خریدبه نماد سهام خاصی اختصاصانتقال داده و پس از استفاده از نوسانات جزئی قیمت و کسب سود موردنظر، بلافاصله نماد سهام را می‌فروشند و سرمایه و سود کسب ‌شده را برداشت می‌کنند. در واقع، این افراد از تغییرات کوچک قیمتی در بازار سهام، سود به دست می‌آورند.

2. معامله‌گر روزانه

معامله‌گر روزانه به فردی گفته می‌شود که از حرکات و نوسانات قیمتی در طول روز استفاده می‌کند و تلاش می‌کند تا از معاملات روزانه کسب سود کند. در این سبک معاملاتی، وقتی در انتهای روز بازار بسته می‌شود، معامله پیش از انتهای روز خاتمه یافته و موقعیت معاملاتی ایجاد شده توسط تریدر بسته می‌شود.

3. سوئینگ تریدر

سوئینگ تریدینگ به یک استراتژی معاملاتی در بازارهای مالی گفته می‌شود که در آن از نوسان‌گیری کوتاه‌مدت قیمت دارایی‌ها استفاده می‌شود و به افرادی که از این سبک معاملاتی پیروی کنند، سوئینگ تریدر گفته می‌شود. معامله‌گر در این روش با خرید دارایی در قیمت کم و فروش آن در قیمت بالاتر، از نوسانات قیمتی دارایی مورد نظر خود بهره می‌برد. معمولا در معاملات ارز دیجیتال از این روش زیاد استفاده می‌شود. این نوسانات قیمتی ممکن است طی چند روز یا چند هفته اتفاق بیفتد. ولی در دنیای ارز دیجیتال معمولا معامله‌گران در بازۀ زمانی 4 تا 24 ساعته از این روش استفاده می‌کنند.

  1. معامله‌گر موقعیتی

استراتژی معامله موقعیت یا Position Trading، یکی از استراتژی‌های معاملاتی بازارهای مالی است که بیشتر در فارکس، بورس و ارز دیجیتال کاربرد دارد. معامله‌گرانی که دید بلندمدت دارند می‌توانند از این روش استفاده کنند و به نوسانات بازار توجه زیادی نکنند. در این روش، معامله‌گر دارایی مورد نظر خود را از نظر تحلیل بنیادی بررسی می‌کند و چنانچه تشخیص دهد که این دارایی در طی چند هفته یا چند ماه پیش رو از رشد قابل قبولی برخوردار خواهد شد، آن سهم را می‌خرد.

 میزان ریسک این استراتژی و همچنین میزان سود آن بسیار بالاست. معامله‌گر موقعیتی باید دید بلندمدت داشته باشد و و زمانی که به سود مورد نظر خود دست پیدا کرد، ارز یا سهام مربوطه را بفروشد.

5. معامله‌گر بلندمدت (معامله‌گر با سرمایه‌گذاری)

معامله‌گران بلندمدت از انواع تریدر در بازارهای مالی هستند که برعکس یک معامله‌گر روزانه عمل می‌کنند. این سبک از معامله را میتوان یک نوع سرمایه‌گذاری در نظر گرفت که در آن فرد معامله‌گر بین 1 ماه تا 1 سال در معامله باقی می‌ماند و گاهی این مدت زمان بیشتر از یک سال نیز می‌شود. در این سبک معاملاتی، معامله‌گر باید مباحث تحلیل بنیادی و اقتصاد کلان را در نظر بگیرد و سعی کند تا حرکت قیمت را در طولانی‌مدت پیش‌بینی کند.

 این معامله‌گران از نمودارهای بلندمدت استفاده می‌کنند و نیازی ندارند که به طور مداوم بازار را رصد کنند، زیرا به دنبال کسب سود از نوسانات جزئی نیستند. هدف این افراد این است که روند قیمتی را شناسایی کنند که ممکن است برای دورۀ زمانی طولانی ادامه پیدا کند و از این روند، سود کسب کنند.

انواع تریدر بر اساس ابزار مورد معامله

تریدرها را میتوان بر اساس ابزار مورد معامله و چیزی که خرید و فروش می‌کنند، به گروه‌های مختلفی تقسیم‎‌بندی کرد.

1. معامله‌گر سهام

معامله‌گر سهام یکی از انواع معامله‌گر بازارهای مالی است که به معاملۀ سهام می‌پردازد. معامله‌گر سهام ممکن است کارگزار، سرمایه‌گذار یا سفته‌باز و یا آربیتراژگر باشد. آربیتراژگر به دنبال آن است که از اختلاف قیمت در بازارهای جداگانۀ جغرافیایی، سود ببرد. معامله‌گران سهام می‌توانند به دیگر سهامداران مشاوره ارائه دهند و در مدیریت سبد خرید معاملاتی به آنها کمک کنند. این افراد سهام را برای مدت زمان طولانی نگه می‌دارند و پس از رشد سهام آن را می‌فروشند. کار اصلی این معامله‌گران، خرید و فروش سهام شرکت‌های مختلف است.

2. معامله‌گر فارکس

معامله‌گر فارکس به فردی گفته می‌شود که به خرید و فروش ارزهای مختلف مشغول است. معامله‌گر فارکس ممکن است به عنوان شغل اصلی و منبع درآمد اول خود به این کار نگاه کند و یا به صورت پاره‌وقت و به عنوان شغل دوم به معامله جفت‌ارزهای مختلف بپردازد. این معامله‌گران ممکن است از سبک‌های معاملاتی مختلفی پیروی کنند و به تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی نیز نیاز دارند تا بتوانند مسیر حرکت بازار را پیش‌بینی کنند.

معامله‌گر فارکس ممکن است با سرمایه خود در بازار فارکس فعالیت کند و یا می‌تواند از پلتفرم‌های پراپ تریدینگ رایگان مانند پراپ تریدینگ FenFxفنفیکس استفاده کند که سرمایه لازم را برای فعالیت در اختیار معامله‌گران قرار می‌دهند. یک معامله‌گر فارکس باید اخبار روز را بررسی کرده و عواملی را که بر اقتصاد و ارزهای ملی کشورهای مختلف تاثیر می‌گذارند، شناسایی کند و با بررسی و تحلیل خود تصمیم به معامله بگیرد.

برای اطلاعات بیشتر دربارۀ پراپ تریدینگ فنفیکس به آدرس www.fenefx.net مراجعه کنید.

3. معامله‌گر کالا

معامله‌گر کالا یکی از انواع تریدر است که به خرید و فروش کالاهای پایه مانند نفت و طلا و گندم می‌پردازد. در بازارهای کالا، معاملۀ کالاها از طریق قراردادهای آتی صورت می‌گیرد و معامله‌گران این بازار یا تولیدکننده و فروشنده هستند و یا به عنوان مصرف‌کننده و خریدار در این بازار فعالیت می‌کنند. خریداران اقدام به پیش‌خرید کالاها می‌کنند و فروشندگان نیز با پیش‌فروش کالای خود از ریسک احتمالی کم شدن قیمت در آینده جلوگیری می‌کنند.

بازارهایی که با این کالاها مرتبط هستند به دو دسته فیزیکی و مجازی تقسیم می‌شوند و برای خرید مواد اولیه و کالاهای خام مورد استفاده قرار می‌گیرند. در حال حاضر، در حدود 50 بازار مختلف در سراسر جهان شناخته شده است که بیش از 100 نوع کالای مختلف را مورد استفاده و معامله قرار می‌دهند.

4. معامله‌گر آتی

معامله‌گر آتی به فردی گفته می‌شود که به قرارداد آتی متعهد است و مطابق با آن معامله می‌کند. قرارداد آتی نوعی از قرارداد است که طرفین را متعهد می‌کند تا در زمان معینی در آینده و با قیمتی مشخص، دارایی پایۀ مشخص‌شده در قرارداد را مورد معامله قرار دهند. این قراردادها به عنوان یکی از ابزارهای مشتقه در بورس کالا مورد معامله هستند. برخی محصولات مانند زعفران، صندوق‌های طلا و نقره جزء دارایی‌های پایه به شمار می‌آیند و میتوان آنها را با قرارداد آتی مورد خرید و فروش قرار داد.

5. معامله‌گر آپشن

به فردی که معاملات آپشن (اختیار معامله) انجام دهد، معامله‌گر آپشن گفته می‌شود. این معاملات می‌توانند گزینه‌های متنوعی را در اختیار افراد قرار دهند ولی معامله به این روش با ریسک بالایی همراه است. این معاملات، ابزاری هستند که به شما این امکان را می‌دهند تا بتوانید اوراق بهادار خاصی را در یک تاریخ مشخص و با یک قیمت خاص خرید و فروش کنید.

 قرارداد آپشن به دارایی زیربنایی دیگری وابسته است که ممکن است آن دارایی زیربنایی، سهام یا اوراق بهادار باشد. این قراردادها برای یک بازۀ زمانی مشخص مناسب هستند که این بازۀ زمانی ممکن است یک روز یا چند ماه باشد. این معاملات به دو صورت اختیار خرید و اختیار فروش هستند که هر دو تاریخ انقضاء دارند.

6. معامله‌گر کریپتو

معامله‌گر کریپتو به تریدری گفته می‌شود که به خرید و فروش ارزهای دیجیتال می‌پردازد و از این راه کسب سود می‌کند. البته امروزه ربات معامله‌گر ارز دیجیتال نیز وجود دارد که می‌تواند خرید و فروش ارز دیجیتال انجام دهد. برخی از این ربات‌ها قابلیت بررسی و پیش‌بینی قیمت‌ها و روند بازار را نیز دارند و می‌توانند جایگزین افراد معامله‌گر کریپتو باشند. این بازار در تمام مدت شبانه‌روز فعال است و افرادی که در این بازار مشغول به فعالیت هستند، باید تمام روز پای سیستم باشند تا بتوانند معاملات خود را مدیریت کرده و حداکثر سود را به دست بیاورند.

انواع معامله‌گر بازارهای مالی بر اساس الگوی معاملاتی

تریدرهای بازارهای مالی بر اساس الگوی معاملاتی مورد استفاده در معاملات خود به چند گروه تقسیم می‌شوند:

1. معامله‌گر روند

معامله‌گر روند به تریدری گفته می‌شود که دنبال‌کنندۀ روندهای طولانی مدت بازار مالی است. به معامله‌گری بر اساس روند، ترند تریدینگ نیز گفته می‌شود و هدف این سبک معاملاتی این است که از طریق تحلیل و بررسی حرکت قیمتی در یک جهت و روند خاص کسب سود شود. حرکت قیمت در یک جهت کلی بالا و پایین را روند می‌گویند. معامله‌گر روند باید زمانی که یک سهم در روند صعودی است وارد موقعیت خرید شود و زمانی که یک دارایی دارای روند پایین‌تری است، موقعیت فروش ایجاد کند. روند صعودی با نوسان قیمت بالا و روند نزولی با نوسان قیمت پایین مشخص می‌شود.

  1. معامله‌گر نوسان

معامله‌گر نوسان یا نوسان‌گیر، یکی از انواع تریدر بازار مالی است که بر مبنای روش معامله‌گری نوسان‌گیر فعالیت می‌کند که در آن، تغییرات و نوسانات قیمت در یک بازۀ زمانی کوتاه یا متوسط مورد توجه و بررسی قرار می‌گیرد. هدف این افراد این است که از نوسانات قیمتی که در بازۀ زمانی کوتاه یا متوسط رخ می‌دهد، کسب سود کنند. این معامله‌گران به محض مشاهدۀ نوسانات کوچک یا بزرگ وارد موقعیت معاملاتی خرید یا فروش می‌شوند.

3. معامله‌گر الگو

معامله‌گر الگو برای شناسایی فرصت‌های معاملاتی از الگوهای نموداری استفاده می‌کند. انواع مختلفی از الگوهای نموداری وجود دارد که چنانچه معامله‌گران بتوانند آنها را درست تحلیل کنند، خواهند توانست تصمیمات بهتری برای ورود به معامله و یا خروج از آن بگیرند.

4. معامله‌گر شاخص

این افراد، معامله‌گرانی هستند که بر اساس شاخص‌های بازار معامله می‌کنند و برای تحلیل اوراق بهادار، ارزهای دیجیتال، بازار فارکس و … از این شاخص‌ها بهره می‌برند. این شاخص‌ها به تریدر کمک می‌کنند تا بتواند بازارهای مالی و نمودارهای قیمت را بررسی کند. مهمترین و پراستفاده‌ترین شاخص‌های معاملاتی شامل شاخص تراکم / توزیع، شاخص باندهای بولینگر، شاخص حجم تعادلی، شاخص میانگین حرکت جهت‌دار، شاخص نوسان‌ساز آرون، شاخص پارابولیک سار و شاخص قدرت نسبی هستند که میتوان از آنها در تحلیل بازار استفاده کرد.

5. معامله‌گر اخبار

معامله‌گر اخبار به آن دسته از معامله‌گران بازارهای مالی گفته می‌شود که از اخبار و رویدادهای اقتصادی برای پیش‌بینی حرکات قیمتی استفاده می‌کنند و بر این مبنا اقدام به خرید و فروش یک دارایی خاص می‌کنند. از این استراتژی در بازارهای مالی به ویژه بازار فارکس استفاده می‌کنند و ترتیب اجرای آن شامل انتخاب منابع اخبار، برنامه‌ریزی زمانی، تجزیه و تحلیل پیش‌بینی‌ها، تعیین استراتژی معامله، مدیریت ریسک و در نهایت اجرای معامله است.

ریسک استفاده از این استراتژی برای معامله در بازار زیاد است و چنانچه معامله‌گر دانش و تجربۀ کافی نداشته باشد، ممکن است متحمل خسارت‌های مالی سنگینی شود. برخی از مشهورترین استراتژی‌های ترید با اخبار به ویژه در بازار فارکس شامل استراتژی دنبال کردن روند، استراتژی شکست اسپایک و استراتژی معکوس اخبار است.

سخن پایانی

نحوۀ فعالیت و سرمایه‌گذاری در بازار مالی به خصوصیات اخلاقی سرمایه‌گذار ارتباط نزدیکی دارد و هر معامله‌گر باید نسبت به زمان آزاد، دانش، تخصص، تجربه و هدف خود از فعالیت در بازار مالی، تصمیم بگیرد که از کدام استراتژی معاملاتی پیروی کند و جزء کدام دسته از تریدرها باشد. بر اساس الگوی معاملاتی و یا سبک معاملاتی دلخواه و همچنین ابزار مورد معامله که معامله‌گران در بازار سرمایه دنبال می‌کنند، میتوان دسته‌بندی‌های مختلفی را مطرح کرد که بیانگر انواع معامله‌گر بازارهای مالی هستند.

در این مقاله تلاش کردیم تا برخی از انواع تریدر را به شما معرفی کنیم. شما می‌توانید با در نظر گرفتن سلایق و شرایط خود با روشی پیش بروید که هم‌خوانی بیشتری با خصوصیات شما داشته باشد و موفقیت شما را در بازار مالی تضمین کند. 

اگر به دنبال یک منبع آموزشی معتبر برای شروع و پیشرفت در بازارهای مالی و به‌ویژه فارکس هستید، دوره صفر تا هزار آموزش فارکس محمد آهنگری اصل می‌تواند انتخاب ایده‌آلی باشد. این دوره با پوشش جامع مفاهیم و استراتژی‌های معاملاتی، شما را برای فعالیت موفق در این بازار آماده می‌کند.

مطالب مرتبط

پیمایش به بالا