تفاوت کمیسیون و سوآپ در فارکس چیست؟

یکی از روش‌های کسب درآمد آنلاین، فعالیت در بازارهای مالی به ویژه فارکس است. معامله در فارکس شامل هزینه‌هایی نیز می‌شود و بهتر است که معامله‌گران قبل از اقدام به انجام هر نوع معامله با این هزینه‌ها آشنایی داشته باشند. هزینه‌هایی مانند اسپرد، کمیسیون و سوآپ از جمله هزینه‌هایی هستند که در زمان فعالیت در بازار فارکس با آنها مواجه می‌شوید. این هزینه‌ها بر روی سود بالقوۀ معاملات شما تاثیر می‌گذارند و عملکرد سبد معاملاتی شما را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

تمام معامله‌گران موظف هستند پیش از ثبت‌نام و افتتاح حساب کاربری در هر کارگزاری فارکس، ابتدا از هزینه‌های پنهان آن کارگزاری آگاهی پیدا کنند.

تعریف کمیسیون در فارکس

کمیسیون در فارکس به کارمزدی گفته می‌شود که به معاملات انجام‌شده تعلق می‌گیرد. در واقع، کمیسیون همان هزینۀ انجام معامله است و مبلغ آن توسط کارگزاری معین می‌شود. به طور معمول کمیسیون را مبلغ ثابت یا درصدی مشخص از ارزش معامله در نظر می‌گیرند و این مبلغ توسط کارگزاری یا بستری که معاملات در آن صورت می‌گیرد، کسر می‌شود. کمیسیون قبل از اسپرد دریافت می‌شود.

هر کارگزاری یا هر پلتفرم معاملاتی ممکن است کمیسیون‌های متفاوتی را دریافت کنند و رقم آن در تمام کارگزاری‌ها یکسان نیست. البته ممکن است برخی از کارگزاری‌ها از معامله‌گران کمیسیون دریافت نکنند و کارمزد خود را در جای دیگری برای مثال دریافت اسپرد‌‌‌‌‌‌های بالاتر جبران کنند. انواع کمیسیون در فارکس

کمیسیون در فارکس به دو دستۀ کمیسیون صرافی و کمیسیون حجمی تقسیم می‌شود. کمیسیون صرافی به مبلغی گفته می‌شود که به عنوان هزینه توسط کارگزاری‌ها کسب می‌شود. کمیسیون حجمی به میزان مبلغی گفته می‌شود که به حجم معاملات تعلق می‌گیرد. کارگزاری معمولا یک درصد از حجم معاملات را به عنوان کمیسیون دریافت می‌کند. این کمیسیون برای افرادی که با حجم بالا معامله می‌کنند مناسب است.

نحوه محاسبه کمیسیون در فارکس

میزان کمیسیون معاملات در بازار فارکس متفاوت است و نسبت به نوع جفت ارز و نوع معامله تغییر می‌کند. میزان کمیسیون دریافتی توسط کارگزاری‌ها به عوامل مختلفی مانند شرایط بازار، نوع نماد، حجم معاملات، نوع بازار، محل کارگزاری، نوع کارگزاری، نوع حساب و نوع معاملات بستگی دارد و این عوامل در میزان کمیسیون دریافتی تاثیرگذار هستند.

کارمزد معاملات به صورت درصدی یا هزینه ثابت حساب شده و معمولا به صورت لات محاسبه می‌شود. بیشتر کارگزاری‌های فارکس مبلغ کمیسیون را به صورت درصدی از ارزش معامله‌ها در نظر می‌گیرند.تعریف سوآپ در فارکس

سوآپ که به آن نرخ بهره شبانه هم گفته می‌شود، هزینه‌ای است که برای فعال ماندن  یک موقعیت معاملاتی در مدت زمان شب دریافت یا پرداخت می‌شود. معاملات فارکس به این صورت است که معامله‌گر برای خرید یک ارز، ارز دیگری را قرض می‌گیرد. نرخ بهرۀ ارز خریداری‌شده و ارز قرضی با یکدیگر تفاوت دارد، پس سوآپ معامله نیز می‌تواند با توجه به ارز موردنظر تفاوت داشته باشد. زمانی که معامله‌گر تصمیم به حفظ موقعیت معاملاتی یا پوزیشن در طول شب می‌گیرد، در حقیقت یک ارز را قرض کرده و ارز دیگری را وام می‌دهد. نرخ سوآپ در فارکس به تفاوت بین نرخ بهره دو ارز گفته می‌شود.

اگر ارزی که وام گرفته می‌شود دارای نرخ سود بیشتری نسبت به ارزی باشد که خریداری می‌شود، بابت نگهداری موقعیت یک شب از معامله‌گر کارمزدی دریافت نمی‌شود. اگر این رابطه برعکس باشد و نرخ بهره ارز خریداری‌شده بیشتر باشد، بابت نگهداری یک شب آن لازم است کارمزد پرداخت شود.

کارمزد سوآپ در فارکس را به صورت درصدی تقریبی از ارزش فرضی موقعیت معاملاتی در نظر می‌گیرند. برای مثال بابت نگهداری یک موقعیت 100 هزار دلاری در یک شب و با نرخ سوآپ 0.5 درصد، 500 دلار از معامله‌گر دریافت خواهد شد تا موقعیت معاملاتی یک شبه برای او حفظ شود.

تفاوت سوآپ و کمیسیون در فارکس

کمیسیون و سوآپ هر دو هزینه‌هایی هستند که بابت معامله در فارکس پرداخته می‌شوند و در هر معامله، این دو هزینه به صورت جداگانه محاسبه و برداشت می‌شوند. کمیسیون در فارکس با توجه به نوع هر معامله به آن تعلق گرفته می‌شود، اما سوآپ در فارکس همان نرخ بهره شبانه است که به معاملاتی تعلق می‌گیرد که در مدت زمان شب فعال بمانند.

مبلغ کمیسیون به صورت درصدی از ارزش فارکس حساب می‌شود اما هزینۀ سوآپ را بر اساس نرخ بهره جفت ارز محاسبه کرده و این مبلغ را به حساب مشتریان افزوده و یا از آن کسر می‌کنند. برخی از کارگزاری‌ها که معاملات اسلامی را پوشش می‌دهند، هزینه‌ای با عنوان سوآپ ندارند و بهره‌ای به معاملات شبانه اضافه نمی‌کنند. بهتر است پیش از ورود به فارکس دربارۀ شرایط و قوانین هر کارگزاری تحقیق کنید و از هزینه‌های مختلف آنها اطلاعات کافی داشته باشید.

اسپرد در فارکس و انواع آن

اسپرد در فارکس و سایر بازارهای مالی به اختلاف قیمت خرید و فروش یک دارایی می‌گویند و از آن به عنوان شکاف قیمت نیز نام می‌برند. در تمام کارگزاری‌های فارکس، یک اختلاف قیمت بین قیمت درخواستی فروش و قیمت پیشنهادی خرید وجود دارد و به طور معمول قیمت خرید یک دارایی همیشه بیشتر از قیمت فروش آن است. اگر معامله‌گر اقدام به باز کردن یک موقعیت معاملاتی کند و به سرعت آن را ببندد، باز هم به اندازه مبلغ اسپرد دچار ضرر و زیان خواهد شد.

دلیل اختلاف قیمت خرید و فروش در کارگزاری‌ها، دستمزد آنهاست. اسپرد در فارکس یکی از راه‌های کسب درآمد برای کارگزاری‌هاست که ممکن است به صورت ثابت و یا متغیر باشد. مبلغ اسپرد در بیشتر کارگزاری‌های فارکس معمولا به صورت متغیر حساب می‌شود و عوامل زیادی مانند اخبار روز دنیا ممکن است بر نوسانات بازار تاثیر گذاشته و بر روی اسپرد معاملات نیز اثرگذار باشند.

اسپرد یکی از منابع اصلی برای جبران ریسک کارگزاری است که در زمان هماهنگی سفارش‌های خرید و فروش برای معامله‌گران، متحمل می‌شود. در بازار فارکس به دلیل آنکه خریدار و فروشنده در یک مکان نیستند و معاملات به صورت برخط اتفاق می‌افتد، یک واسطه برای هماهنگی معاملۀ افراد نیاز است و این واسطه ممکن است سفارش خرید معامله‌گر را در قیمتی معین دریافت کند اما پیش از یافتن فروشنده، با افزایش قیمت جفت ارز مواجه شود. به همین دلیل بازارساز باید به خاطر ریسکی که متحمل می‌شود بخشی کوچکی از معامله یا همان اسپرد را برای خود بردارد.

انواع اسپرد در فارکس

اسپرد در فارکس به چند روش دریافت می‌شود که نوع آن بستگی به معامله‌ای دارد که معامله‌گر انجام می‌دهد.

1. اسپرد ثابت

در اسپرد ثابت، در مقدار شکاف قیمتی تغییری اتفاق نمی‌افتد و مبلغ آن به شرایط کنونی بازار نیز ارتباطی ندارد. اسپرد ثابت در هر شرایطی یکسان و بدون تغییر است.

2. اسپرد متغیر

میزان شکاف قیمت در اسپرد متغیر یا شناور مدام تغییر کرده و عوامل مختلفی مانند شرایط بازار و اخبار روز می‌توانند روی اختلاف قیمت خرید و فروش یک دارایی تاثیر گذاشته و آن را بیشتر و کمتر کنند.

3. اسپرد پلکانی

کارگزاران فارکس ممکن است ساختار پلکانی و طبقه‌بندی شده برای دریافت اسپرد ارائه دهند. این نوع از اسپرد باعث میشود در شرایط خاص مانند زمان اعلام خبر، بروکر اقدام به افزایش اسپرد کرده و هزینه‌های هنگفتی را برای تریدر به وجود بیاورد.

نحوه محاسبه اسپرد در فارکس

تغییرات اسپرد با حرکات کوچک قیمت مشاهده می‌شود که این حرکات کوچک قیمت، پیپ یا پیپت هستند و با تغییر رقم پنجم اعشار جفت ارز تطبیق دارند. البته ممکن است این تطابق بین تغییرات اسپرد و حرکات کوچک قیمت، با رقم سوم اعشار برای جفت‌ ارزهای مظنه شده به ین تطابق داشته باشد. هرچه این فاصله قیمتی بیشتر شود، اسپرد نیز افزایش می‌یابد. مبلغ اسپرد با میزان نقدینگی رابطۀ معکوس دارد و هرچه نقدینگی بیشتر شود، اسپرد کوچکتر است. برای اینکه بتوانید مبلغ اسپرد در فارکس را محاسبه کنید باید تفاوت بین قیمت ثبت‌شده در Ask و Bid یک جفت ارز را پیدا کنید.

تفاوت اسپرد و کمیسیون در یک نگاه

به طور کلی کمیسیون و اسپرد هر دو منبع درآمدی برای کارگزاری فارکس هستند. کمیسیون به کارمزد انجام معاملات و خدمات ارائه‌شده توسط کارگزاری گفته می‌شود و اسپرد به تفاوت قیمت خرید و فروش یک دارایی گفته می‌شود که به صورت یک عدد اعشاری است و در اختیار معامله‌گران قرار می‌گیرد. هم کمیسیون و هم اسپرد در هر معامله می‌توانند متغیر باشند

 تفاوت این دو می‌تواند در مبلغ و نوع پرداخت در هر معامله باشد. میزان مبلغ هر دو به کارگزاری مربوطه بستگی دارد. روش دریافت کمیسیون و اسپرد نیز متفاوت است و ممکن است برخی از کارگزاری‌ها هر دو مورد را دریافت کنند ولی برخی از آنها کمیسیون از معامله‌گر نگیرند و به جای آن اسپرد ثابت محاسبه کنند. در هر صورت، شرایط دریافت و مبلغ اسپرد و کمیسیون وابسته به خود کارگزاری است.

مزایا و معایب اسپرد

از جمله مزایای قیمت‌گذاری مبتنی بر اسپرد میتوان به گزینه‌های زیر اشاره کرد:

مزایا

  1. قیمت‌گذاری بر مبنای اسپرد برای معاملات کوچک مناسب است.
  2. معاملاتی که با دریافت اسپرد صورت می‌گیرند، مبلغ مازادی در معامله دریافت نمی‌کنند.
  3. هزینۀ هر معامله قابل پیش‌بینی است.

معایب

عیب معاملاتی که اسپرد به آنها تعلق می‌گیرد، این است که معمولا هزینۀ زیادی از معامله‌گر دریافت می‌کنند و تضمینی برای کمتر شدن هزینه وجود ندارد.

البته بسته به اینکه اسپرد معاملات به صورت ثابت دریافت شود و یا اینکه متغیر و شناور باشد نیز میتوان مزایا و معایب مختلفی را برای آنها تعریف کرد.

مزایای اسپرد ثابت

اسپردهای ثابت تغییر نمی‌کنند و به سرمایه کمتری نیاز دارند و برای سرمایه‌گذاری بلندمدت بهتر از اسپرد متغیر هستند. با اسپرد ثابت، راحت‌تر میتوان هزینه‌های معامله را پیش‌بینی کرد.

مزایای اسپرد متغیر

از جمله مزیت‌های اسپرد متغیر میتوان به حذف هزینه‌های تکراری اشاره کرد، زیرا تغییرات اسپرد باعث تغییرات قیمت به دلیل شرایط حاکم بر بازار می‌شود. مزیت دیگر این اسپردها این است که معاملات با آنها دارای قیمت‌گذاری شفاف‌تری است.

مزایا و معایب کمیسیون در فارکس

قیمت‌گذاری مبتنی بر کمیسیون دارای مزایا و معایبی به شرح زیر است:

مزایا

  1. قیمت‌گذاری بر اساس کمیسیون می‌تواند ارزان‌تر باشد و اگر میزان کمیسیون دریافتی به حجم معامله ارتباط نداشته باشد، قیمت‌گذاری بر مبنای کمیسیون برای معاملات بزرگ مناسب است.
  2. در مدلی که مبتنی بر کمیسیون باشد، معمولا اسپردها به صورت محدودتر ارائه می‌شوند زیرا کسب درآمد فقط مبتنی بر اسپرد نیست.

معایب

ممکن است در این روش هزینه‌های پنهانی نیز وجود داشته باشد که معامله‌گر از آنها بی‌خبر است. هزینه‌هایی مانند کارمزد ماهانه یا کارمزد عدم فعالیت حساب کاربری ممکن است در قیمت‌گذاری مبتنی بر کمیسیون در فارکس وجود داشته باشد.

کمیسیون بهتر است یا اسپرد؟

هرکدام از این دو روش دارای مزایا و معایبی هستند و معامله‌گران باید بر مبنای سبک تجاری و اهداف خود یکی را انتخاب کنند. پس انتخاب میان اسپرد و کمیسیون بستگی به شرایط معامله‌گر و اهداف او دارد.

اسپرد معمولا از کمیسیون کمتر بوده و برای معامله‌گرانی که به دنبال کاهش هزینه‌های معاملاتی خود هستند مناسب است. البته اسپرد متغیر ممکن است بی‌ثبات بوده و در شرایط مختلف بازار تغییر کند. کمیسیون قابل پیش‌بینی است و وابسته به نوسانات بازار نیست و کنترل هزینه‌ها را برای معامله‌گران آسان‌تر می‌کند. البته در صورتی که کمیسیون از اسپرد بیشتر باشد، یک نقطه ضعف بزرگ برای قیمت‌گذاری مبتنی بر کمیسیون محسوب می‌شود.

سخن پایانی

در این مقاله دربارۀ تفاوت کمیسیون و سوآپ در فارکس صحبت کردیم و به شرح اسپرد و انواع آن و همچنین روش محاسبۀ آن پرداختیم. سه هزینۀ کمیسیون، سوآپ و اسپرد جزء هزینه‌هایی هستند که هر معامله‌گر باید قبل از ثبت‌نام در کارگزاری از آنها اطلاع داشته باشد. در میان گزینه‌های متعدد موجود، Mond FX به عنوان یکی از بهترین بروکرها برای معامله‌گران ایرانی شناخته می‌شود. این بروکر با ارائه خدمات متناسب با نیازهای خاص معامله‌گران ایرانی، از جمله پشتیبانی به زبان فارسی و روش‌های پرداخت مناسب، توانسته است جایگاه ویژه‌ای در بین معامله‌گران ایرانی پیدا کند.

با توجه به شرایط خاص معامله‌گران ایرانی و محدودیت‌های موجود، Mond FX می‌تواند گزینه‌ای مناسب و قابل اعتماد برای ورود به دنیای معاملات آنلاین باشد.

سوالات متداول

کمیسیون، سوآپ و اسپرد در فارکس چیست؟

کمیسیون همان هزینۀ انجام معامله است و مبلغ آن توسط کارگزاری معین می‌شود. سوآپ یا نرخ بهره شبانه، هزینه‌ای است که برای فعال نگهداری یک موقعیت معاملاتی در مدت زمان شب دریافت یا پرداخت می‌شود. اسپرد در فارکس به اختلاف قیمت خرید و فروش یک دارایی می‌گویند.

کمیسیون بهتر است یا اسپرد؟

هرکدام از این دو روش دارای مزایا و معایبی هستند و معامله‌گران باید بر مبنای سبک تجاری و اهداف خود یکی را انتخاب کنند.

مطالب مرتبط

پیمایش به بالا