پراپ تریدینگ برای چه افرادی مناسب است؟

پراپ تریدینگ برای چه افرادی مناسب است؟

پراپ تریدینگ نوعی فعالیت در بازارهای مالی است که در آن شرکت های سرمایه گذاری، سرمایه خود را در اختیار افراد حرفه ای به نام «تریدر» قرار می دهند. این تریدرها با استفاده از دانش و مهارت خود در تحلیل بازار، به انجام معاملات مختلف در بازارهای مالی مانند بورس، فارکس، یا ارزهای دیجیتال می پردازند.

 به بیان ساده، در این روش کلیه تریدرها، حتی آن‌هایی که علی‌رغم داشتن دانش و تسلط بر بازار مالی، سرمایه کافی برای معامله در اختیار ندارند، می‌توانند از طریق سرمایه‌ای که برخی شرکت‌ها یا بروکرها در اختیار آن‌ها قرار می‌دهند، اقدام به معامله کنند. در ادامه مقاله ضمن معرفی دقیق‌تر این روش، به بررسی این مسئله که پراپ تریدینگ مناسب چه افرادی است پرداخته و اطلاعات مفیدی ارائه می‌دهیم، پس با ما همراه باشید.

دسته‌بندی تریدرها

در واقع تکنیک پراپ تریدینگ یک روش نوین است که در آن، هم تریدرها و هم شرکت‌های پراپ فرم، سود خود را دریافت می‌کنند، پس اگر شما هم در این زمینه تسلط و دانش لازم را دارید، می‌توانید حتی بدون سرمایه و تنها بعد از گذراندن مراحلی ساده، در شرکت استخدام شده و با سرمایه آن‌ها فعالیت خود را آغاز کنید.

هرگز فراموش نکنید که فعالیت موفق در بازار مالی از طریق این روش نیازمند مهارت، توانایی و دانش کافی است. معامله‌گران برای مدیریت ریسک‌ها و جلوگیری از هدر رفتن سرمایه شرکت، می‌بایست به‌طور مداوم اطلاعات را خود را به‌روزرسانی کرده و به یک برنامه‌ریزی منضبط روی آورند.  در ادامه با دسته‌بندی تریدها و بررسی سبک معامله هریک از آن‌ها، با ما همراه باشید.

تریدرهای تازه‌کار

شرکت‌های معتبر پراپ تریدینگ دارای ساختار مشخصی هستند که هریک از آن‌ها با هماهنگی یکدیگر، معاملات را به سمت موفقیت پیش می‌برند. این ساختار متشکل از مدیران، معامله‌گران ارشد، مدیران ریسک و تریدرهای تازه‌کار است که امکان معاملات پراپ را دارند. عملکرد تریدرهای تازه‌کار از سایر اعضا اهمیت بیشتری دارد و از جنبه‌های مختلف تحت نظارت معامله‌گران ارشد قرار می‌گیرد تا ضمن کمک به یادگیری بیشتر روش پراپ تریدینگ، از درصد ریسک‌های احتمالی که منجر به از دست رفتن سرمایه می‌شود، کاسته شود.

شرکت بر روی این افراد سرمایه‌گذاری کرده و با قرار دادن دوره‌های آموزشی، وقت خود را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد تا بعد از آموزش و حرفه‌ای شدن بتوانند ضمن آغاز ترید و معامله در بازار فارکس، برای شرکت نیز سود ده باشند.

این افراد از معامله‌گران ارشد مطالب لازم را یاد می‌گیرند؛ به این ترتیب که در ابتدا معاملات آن‌ها توسط شرکت شبیه‌سازی شده و سپس با حجم محدود شروع به معامله واقعی می‌کنند. این افراد درصورت تمایل به یادگیری بیشتر و حرفه‌ای شدن، باید مراحل زیر را در برنامه کاری خود قرار دهند.

آموزش و پیشرفت

لازم است بدانید که برای حرفه‌ای شدن در هر مهارتی نیاز به آموزش، فعالیت مستمر و کسب تجربه دارید. علاقمندان به بازارهای مالی در طول زمان با تحمل شکست‌های پی‌درپی و سخت‌کوشی فراوان در مسیر آموزش قدم گذاشته و هیچ‌گاه با ناامیدی پا پس نکشیده‌اند.

ترید کردن، یکی از مهارت‌های مالی سخت و پیچیده‌ای است که در ده‌های اخیر بسیار ترند شده و در بین اکثریت فراد جامعه بدون دانش آکادمیک در حال اجرا شدن است. چنانچه شما نیز به این روش علاقه‌مند هستید و در ردیف افراد تازه‌کار قرار داشته یا هنوز دانش کافی برای شرکت در معاملات فارکس را ندارید، بهتر است با دنبال کردن دوره‌های آموزش، ابتدا اطلاعات خود را در این زمینه افزایش دهید و اولین قدم خود را برای وارد شدن به بازار بردارید.

دراین حالت حساب‌های پراپ تریدینگ با مبالغ پایین و پایه برای شما بسیار مناسب است. همچنین می‌توانید با شرکت در چالش‌های پراپ تریدینگ، میزان توانایی و دانش خود را محک زده و استراتژی‌های شخصی خود را به رخ بکشانید. خوشبختانه کلیه امکانات و شرایط حاکم در شرکت‌های معتبر، به کسب تجربه بیشتر شما در این زمینه یاری می‌کند.

چنانچه تمایل دارید به طور حرفه ای در بازار های مالی سرمایه گذاری کنید، ابتدا باید استراتژی های معاملاتی را اصولی بیاموزید. با این کار شما معاملات موفق تری را انجام خواهید داد. همچنین باید به خاطر داشته باشید که استفاده از تایم فریم های زمانی مناسب با توجه به استراتژى هاى معاملاتى، ضمانت موفقيت شما در معاملات است.

دوره “صفر تا هزار” محمد آهنگری، یک منبع مناسب برای یادگیری مفاهیم پایه ای تا پیشرفته مانند تحلیل تکنیکال ، بنیادی ، روانشناسی معامله استراتژی های معاملاتی است. این دوره به شما کمک می کند تا با استفاده از ابزارها و تکنیک های تحلیل تکنیکال، به طور منطقی در بازارهای مالی معامله کنید.

کاهش ریسک

در بازار فارکس و حین معامله با روش پراپ تریدینگ، پیروی از یک برنامه‌ریزی اصولی به‌همراه ذهنیت قوی، حرف اول را می‌زند. رعایت حد ضرر و کنترل یا کاهش ریسک، به این ذهنیت کمک بسیاری می‌کند؛ چراکه در تریدینگ نیز مانند هر کسب‌وکار دیگری باید بر میزان ضرر کنترل کافی داشته باشید.

کاهش ریسک به تریدرها کمک می‌کند که در صورت افزایش بازار، سود کافی را برده یا معاملات را در زمان نامناسب نبندند. بستن معامله در نقطه هدف سبب افزایش سود تریدر شده و از هدر رفتن سرمایه جلوگیری به عمل می‌آورد. توجه به این آیتم در پراپ تریدینگ از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است؛ چراکه عدم رعایت آن نتایج نامطلوبی را در بازار بر جای می‌گذارد.

کاهش ریسک معاملات در بازارهای مالی نتایج زیر را به دنبال دارد.

  • حفظ سرمایه: با کاهش ریسک احتمال از دست رفتن سرمایه کاهش یافته و دارایی شما حفظ می‌شود.
  • کاهش استرس: ریسک کم در معاملات سبب کاهش استرس و فشار روانی شده و این امر در بهبود کیفیت زندگی تأثیر زیادی دارد.
  • ایجاد ثبات مالی: با کم شدن میزان ریسک‌ها برنامه‌های مالی مستقل‌تر شده و شما ثبات مالی بیشتری را تجربه می‌کنید.

ذکر این نکته ضروری است که کاهش بیش از حد ریسک‌ها ممکن است به تدریج بازدهی را کاهش داده و میزان سود را کم کند، پس بهترین راه وجود توازن مناسب بین ریسک و بازدهی است.

دسترسی به سرمایه

اکثر افراد علاقمند به ترید کردن با چالش سرمایه ناکافی یا نبود سرمایه روبه‌رو هستند. سؤال اکثر افراد تازه‌کار و ناآشنا به قوانین بازار این است که دسترسی به سرمایه از چه راهی امکان‌پذیر است؟ ممکن است پاسخ سؤال برای شما عجیب باشد، ولی امکان سرمایه‌گذاری و انجام معاملات بدون سرمایه غیرممکن نیست.
شما می‌توانید حتی بدون یک دلار اقدام به آغاز فعالیت خود در بازار فارکس کنید؛ اما لازمه آن داشتن تسلط، تجربه و مهارت کافی در امر ترید و سرمایه‌گذاری است. برخی از راه‌های دسترسی به سرمایه شامل موارد زیر است.

  • ثبت‌نام در صرافی‌ و دریافت مقداری سرمایه اولیه به عنوان هدیه جهت ایجاد انگیزه
  • دعوت از دوستان خود به پلتفرم معاملاتی و دریافت مقداری سرمایه به عنوان پاداش
  • استفاده از معاملات اهرمی و شرکت در چالش‌های پراپ تریدینگ
  • استفاده از موقعیت‌های معاملاتی تریدرهای حرفه‌ای

تریدرهای مستقل

با پیشرفت علم و تکنولوژی، به خصوص در سال‌های اخیر، تریدرهای مختلف با سبک‌های معاملاتی متفاوت وارد بازارهای مالی شده‌اند که از میان آن‌ها، تریدرهای مستقل تریدرهایی هستند که با استفاده از حساب شخصی خود ترید کرده و به‌صورت آنلاین کسب درآمد می‌کنند.

این نوع تریدرهای به صورت معمول در یک یا چند بازار مالی فعالیت دارند که یکی از محبوب‌ترین بازارها برای این افراد فارکس است.

سبک‌های مختلف ترید کردن توسط تریدرهای مستقل

تریدر در واقع همان فرد معامله‌گر است که در بازارهای مالی اقدام به خرید و فروش دارایی خود می‌کند. این تریدرها یا معاملات را برای خود انجام می‌دهند یا به نمایندگی از یک شرکت یا شخص، کار معامله را با هدف رسیدن به سود بیشتر پیش می‌برند. در ادامه به بررسی دقیق نحوه عملکرد هریک خواهیم پرداخت.

اسکالپر(Scalper)

اسکالپرها تریدرهای حرفه‌ای هستند که معاملات خود را در تایم فریم‌های کوتاه انجام داده و سریع‌ترین نوع معاملات بازار را انجام می‌دهند. معاملات اسکالپر اغلب در حجم‌های کم انجام می‌شوند و تریدرهای این سبک، از کوچکترین نوسانات بازار به نفع خود استفاده می‌‎کنند.  به بیان ساده‌تر، در روش اسکالپینگ، معامله‌گران تعداد معاملات بسیار زیادی را در زمان‌های کوتاه انجام می‌دهند؛ به این ترتیب که معاملات را برای دقایقی باز کرده و پس از دریافت سود مدنظر، معامله را می‌بندند. آن‌ها با این روش در طول شبانه‌روز حدود صدها ترید انجام می‌دهند.

روزانه(Day trader)

این تریدرها همانطور که از نامشان پیدا است، به طور روزانه به انجام معاملات می‌پردازند؛ به این ترتیب که در ابتدای روز معاملاتی، پوزیشن خود را باز کرده و قبل از پایان همان روز معامله را می‌بندند. لازم به ذکر است که اغلب معامله‌گران و تریدرهای حرفه‌ای به‌صورت روزانه ترید می‌کنند. امروزه بسیاری از افراد تازه‌کار و مبتدی نیز با توجه به گسترش معاملات در بازارهای بین‌المللی، به‌دنبال یادگیری معامله به روش روزانه هستند.

نوسانی(Swing trader)

سوئینگ تریدر، فردی حرفه‌ای است که معاملات خود را بر اساس نوسانات بازار انجام می‌دهد. زمان انجام این نوع معاملات حدود یک تا چند روز است. جالب است بدانید در زمانی که یک روند معاملاتی در حال پایان و روندی جدید در حال شکل‌گیری است، احتمال وجود نوسانات در قیمت‌ها بالا می‌رود. در چنین شرایطی سوئینگ تریدرها معاملات خود را انجام می‌دهند. به بیان دیگر، در کلیه زمان‌هایی که بازار فارکس در یک جهت خاص در حرکت است، معامله‌گران می‌توانند با انجام معاملات کسب سود کنند. در صورت خنثی بودن روند بازار، ریسک ورود به معاملات برای این تریدرها بالا می‌رود.

بلندمدت( Position trader)

تریدرهای بلند مدت تنها بر اساس مهمترین فاکتورهای اقتصادی اقدام به خرید و فروش دارایی خود می‌کنند. این تریدرها معمولاً همانند فرایند سرمایه‌گذاری کار خود را انجام می‌دهند؛ به این ترتیب یک دارایی مالی را خریداری کرده و برای طولانی مدت نگه‌داری می‌کنند. همچنین این نوع معامله‌گران گاهی معاملات خود را از چند روز تا چند سال باز نگه داشته و پس ازدست‌یابی به سود مدنظر، معامله را می‌بندند.

تریدرهای حرفه‌ای

قدم در جاده ناهموار بازارهای مالی، زمان طولانی مدتی را می‌طلبد تا از شما یک تریدر حرفه‌ای و کاربلد بسازد، پس بهتر است با صبر و حوصله فراوان آموزش را آغاز کرده و با کسب تجربه، به‌صورت تدریجی به بهترین ورژن خود تبدیل شوید. شما به عنوان یک تریدر حرفه‌ای باید از چند ویژگی مهم برخوردار باشید که برخی از این ویژگی‌ها عبارت‌اند از:

  • آشنا بودن با تحلیل بنیادی جهت شناسایی و انتخاب دارایی‌های ارزشمند
  • انتخاب بهترین استراتژی معاملاتی ترید
  • آگاهی از انواع روش‌های سفارش‌گذاری در خرید و فروش دارایی
  • توانایی تابلوخوانی و بررسی عمقی بازار
  • مهارت مدیریت زمان
  • تسلط بر تحلیل تکنیکال و ابزارهای مختلف آن
  • توانایی رصد احساسات و روان‌شناسایی معامله‌گران
  • مهارت در ریسک‌پذیری

تریدرهای با سابقه

تریدرهای با سابقه همانطور که از نامشان پیدا است، تجربه و دانش بسیار زیادی در سطح بازارهای مالی کسب کرده‌اند و توانایی تحلیل عمقی الگوهای بازار را دارند. این افراد به دلیل تصمیم‌گیری‌های صحیح و موفق و همچنین توانایی کافی در مدیریت ریسک، مؤثر شناخته می‌شوند. برخی از مهمترین ویژگی‌های برجسته این افراد شامل موارد زیر است.

فراموش نکنید که پراپ تریدینگ با چالش‌ها و سختی‌های فراوانی همراه است. اما با داشتن ذهنیتی درست، تلاش و پشتکار، می‌توانید در این مسیر موفق شوید. شرکت فنفیکس همواره در تلاش است تا با ارائه آموزش‌های باکیفیت ( تدریس برجسته محمد آهنگری اصل) و پشتیبانی مناسب، شما را در رسیدن به اهدافتان یاری کند.

  • تجربه کافی در بازارهای مالی و صنایع را دارا هستند.
  • دانش گسترده در زمینه مالی، تجاری و اقتصادی دارند.
  • مهارت تجزیه و تحلیل داده و الگوهای بازار را کسب کرده‌اند.
  • دارای قدرت تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی استراتژیک در برابر ریسک‌ها هستند.
  • قدرت انعطاف‌پذیری بالا در تطبیق با شرایط بازار و تغییرات ناگهانی را دارند.
  • به کلیه اصول و استانداردهای بازار، چه در امر ترید و چه در امر سرمایه‌گذاری پایبند هستند.

تریدرهای ریسک‌‌گریز

تریدرهای ریسک‌گریز تمایل دارند در ترید و سرمایه‌گذاری‌ها ریسک کمتری را تجربه کرده و تا جای ممکن با کاهش خطرات، سرمایه خود را حفظ کنند. این افراد از رویکردهای کم‌ریسک‌تری جهت سرمایه‌گذاری‌های خود استفاده می‌کنند.

با گذراندن دوره‌های متوالی و فعالیت مستمر در بازار، دانش و تجربه کافی را کسب کرده و توانایی برخورد مؤثر با ریسک‌ها را دارند. همچنین تجربه متوالی حضور در معاملات سبب بالاتر رفتن قدرت تحمل آن‌ها شده است، به‌گونه‌ای که در برخی مواقع که با معاملات ناموفق روبه‌رو می‌شوند، ناامید نشده و از معلومات خود برای رشد و یادگیری استفاده می‌کنند.

تریدرهای با محدودیت سرمایه

این تریدرها، افرادی هستند که به دلیل محدودیت مالی، سرمایه‌گذاری و ترید کردن را تنها با مقدار کمی از سرمایه خود آغاز می‌کنند. این افراد، ریسک‌های بازار را به‌صورت دقیق‌تر کنترل می‌کنند، زیرا از دست رفتن همین میزان سرمایه اندک برای آن‌ها ناخوشایند است. همچنین این تریدرها با مطالعه و شرکت مستمر در دوره‌های آموزشی، همواره در پی یادگیری روش‌های جدیدی مانند اهرم مالی، معاملات کوتاه‌مدت یا استفاده از ابزارهای مالی مشتقه برای کسب سود از حرکات بازار هستند.

یکی از چالش هایی که بسیاری از تریدرها، به ویژه افراد مبتدی، با آن مواجه هستند، کمبود سرمایه است. پراپ تریدینگ فنفیکس، به عنوان معتبرترین پلتفرم تامین سرمایه رسمی با پشتیبانی فارسی، فرصتی بی نظیر برای ورود به دنیای معاملات فارکس بدون نیاز به سرمایه اولیه خاصی برای شما فراهم کرده است. پراپ تریدینگ در فنفیکس، دریچه ای نو به سوی دنیای معاملات فارکس برای تریدرهای باتجربه و مشتاق به اثبات مهارت های خود است.

تریدرهای با سرمایه اندک یا بی‌سرمایه می‌توانند از روش‌ها و راه‌کارهای مختلفی جهت آغاز فعالیت‌های خود در بازار استفاده کنند. برخی از این اقدامات به شرح زیر است.

مطالعه و آموزش

افراد با سرمایه محدود می‌توانند وقت خود را صرف مطالعه در مورد بازارهای مالی، تجارت یا سرمایه‌گذاری کنند. آموزش‌ها بهتر است از طریق صفحات معتبر مانند منابع آنلاین، ویدیوها یا کتاب‌های آموزشی باشد تا به‌خوبی مفاهیم اساسی را فرا گیرند.

تجربه متقابل

این افراد می‌توانند با شرکت در بازی‌ها یا شبیه‌سازی‌های مالی، تجربه‌های عملی به‌دست آورند تا ضمن آزمودن استراتژی‌های خود، بدون اینکه سرمایه خود را به خطر بیندازند، روش‌های جدید را فرا گیرند.

شروع با سرمایه کم

برخی از پلتفرم‌های معاملاتی آنلاین اجازه ترید کردن با سرمایه اندک را به تریدرها می‌دهند. همچنین این شرکت‌های معتبر در صورت اطمینان از توانایی‌های تریدر، بخشی از سرمایه شرکت را به آن‌ها می‌دهند. در این حالت در صورت کسب سود، این میزان بین طرفین تقسیم می‌شود. برای این‌کار می‌توانید سرمایه‌گذارانی را پیدا کنید که به دنبال همکاری با تریدرهای جوان و نوآموز هستند.

چرا بعضی از سرمایه‌گذاران و معامله‌گران از پراپ تریدینگ استفاده می‌کنند؟

برخی از معامله‌گران تمایل دارند که با استفاده از روش پراپ تریدینگ به کسب سود در بازار بپردازند. این روش مزایای بسیار زیادی دارد که تنها مختص برخی افراد است. در پاسخ به این سؤال که پراپ تریدینگ مختص چه افرادی است می‌توان گفت:

  • افرادی که با استفاده از دانش و تجربه خود توانایی استفاده از ابزارهای مالی را داشته و در امر معامله با سرعت و تسلطی که به همراه دارند، به فرصت‌های بازار پاسخ می‌دهند.
  • با استفاده از اهرم‌های مالی و دقت بالای خود، انعطاف‌پذیری لازم در استفاده از موقعیت‌ها و در جهت کسب درآمد را دارند.
  • مختص افرادی است که جسارت بالایی داشته و با کمک گرفتن از این روش توانایی دسترسی به بازارهای بزرگتر را دارند و از این گزینه هراسی ندارند.
  • توانایی کافی جهت مدیریت ریسک‌ها را دارند و از روش‌های مختلف از جمله پراپ تریدینگ برای کاهش ریسک‌ها استفاده می‌کنند.
  • با داشتن توانایی و دانش کافی می‌توانند به‌صورت همزمان در صنایع مختلف سرمایه‌گذاری کنند.

کسب درآمد در فارکس از طریق پراپ‌تریدینگ

این روش یعنی کسب درآمد از طریق پراپ تریدینگ، یک روش نوین و معمول برای معامله‌گران حرفه‌ای است که درصورت مراجعه به یک شرکت، به آن‌ها این اجازه را می‌دهد از سرمایه شرکت برای معامله در بازارهای مالی استفاده کنند.شما نیز در صورت تمایل می‌توانید از این طریق وارد بازارهای مالی شده و ضمن اینکه معاملات را خودتان انجام می‌دهید، از سرمایه شرکت به نفع هر دو طرف استفاده کنید.

هرگز فراموش نکنید که برای کسب درآمد و موفقیت در پراپ تریدینگ باید مهارت‌های لازم را کسب و مداوم آن‌ها راتقویت کنید. توانایی کنترل و مدیریت ریسک‌ها را داشته و از دست رفتن سرمایه جلوگیری کنید، جهت بهره‌برداری بهینه از معاملات، استراتژی‌های جدید و مؤثری یاد بگیرید و با دقت هرچه تمام‌تر بازار را تحلیل و تغییرات را پیگیری کنید. همچنین شما باید مهارت‌ها و دانش خود را به طور مداوم به‌روزرسانی کنید و با تغییرات سازگار باشید تا درآمد خود را افزایش دهید. در این مقاله سعی بر آن بود که به معرفی پراپ تریدینگ و مزایای استفاده از آن در روند معاملات بپردازیم تا در مواقع نیاز از این مطالب بهره بگیرید.

کلام آخر

پراپ تریدینگ می‌تواند فرصتی مناسب برای افرادی باشد که دارای دانش و مهارت معاملاتی هستند، با ریسک‌پذیری بالا و تمایل به پذیرش چالش‌های این عرصه، به دنبال کسب درآمد از بازارهای مالی هستند. همچنین، افرادی که به کار مستقل و دور از محیط‌های تیمی علاقه‌مندند، می‌توانند پراپ تریدینگ را به عنوان یک گزینه در نظر بگیرند. فراموش نکنید که ورود به دنیای پراپ تریدینگ نیازمند سنجش دقیق شرایط و توانمندی‌های فردی شماست. تحقیق در مورد شرکت‌های مختلف، مشورت با افراد باتجربه و آگاهی کامل از ریسک‌های موجود، از جمله اقدامات ضروری پیش از ورود به این عرصه به شمار می‌رود. در نهایت، تصمیم نهایی برای ورود به دنیای پراپ تریدینگ، بر عهده‌ی شماست.

همچنین برای رسیدن به سودآوری مناسب در بازار فارکس، پس از یادگیری کامل مفاهیم، به حداقل 6 ماه تجربه عملی نیاز دارید. استفاده از یک منبع آموزشی مفید مانند دوره صفر تا هزار محمد آهنگری اصل می‌تواند به شما در یادگیری مهارت‌های لازم برای معامله در فارکس کمک کند.

برای شروع این مسیر، اولین قدم انتخاب نوع حساب کاربری مناسب است. با درک ویژگی‌های هر حساب، می‌توانید انتخابی آگاهانه داشته باشید و با اطمینان بیشتری به معاملات خود بپردازید.

مطالب مرتبط

پیمایش به بالا