حساب سنتی (Cent Account) در فارکس چیست؟

حساب سنتی (Cent Account) در فارکس چیست؟

حساب سنتی  Cent جهت کمک به معامله‌گران مبتدی، از سال ۲۰۰۶ طراحی شده و هدف اصلی آن این است که  تریدرهای تازه‌کار بتوانند با کمترین سرمایه، در بازار واقعی فارکس شرکت کرده و تجربه کسب نمایند. در حساب  سنتی، شما  نه تنها با واحد دلار بلکه حتی با سنت هم می‌توانید افتتاح حساب نمایید و از آن جایی که معامله‌گران می‌توانند معاملات کوچک‌تر را با سرمایه کم‌تر کنترل کرده و شروع به ترید کنند؛ مدیریت ریسک را برای آنها آسان‌تر می‌کند از این رو حساب‌های سنتی معمولاً برای افراد تازه‌کار و تریدرهایی که قصد دارند استراتژی‌های مختلف و سبک‌های جدید را تست کنند؛ مناسب هستند. البته ناگفته نماند که این نوع حساب بدون ضعف نمی‌باشد. سرمایه کم باعث محدودیت شده و جلوی سرمایه‌گذاری‌های بزرگ را می‌گیرد به همین دلیل معامله‌گران برای استفاده از این نوع حساب، لازم است همواره، میزان تحمل ریسک و سرمایه خود را مد نظر بگیرند.

حساب سنتی فارکس چیست؟

حساب سنتی فارکس (cent) یک نوع اکانت منحصر به فرد در بروکرها است که فرصت می‌دهد معامله‌گران با کوچک ترین واحد پول، در بازارهای مالی آنلاین همچون فارکس به معامله بپردازند. در این حساب شما می‌توانید معامله را با کمترین مقدار سرمایه شروع کرده و به سود های کوچک دست یابید. در واقع این نوع حساب معاملاتی، اندازه‌گیری موجودی را به جای دلار یا یورو بر اساس سنت انجام می‌دهد یعنی پولی که در حساب معاملاتی خود واریز می‌کنید به صورت سنت نشان داده می‌شود به عنوان مثال : اگر 5 دلار واریز کنید ارزش موجودی شما 500 سنت است. در اکثر مواقع، این حساب برای ارزهای اصلی مانند USD، EUR و GBP در دسترس می‌باشد.

معرفی انواع حساب فارکس

  •       حساب استاندارد
  •       حساب مینی
  •       حساب میکرو
  •       حساب VIP
  •       حساب دمو
  •       حساب مدیریت شده
  •       حساب ECN
  •       حساب STP
  •       حساب PAMM
  •       حساب سنت
  •       حساب اسلامی

بررسی ویژگی‌های حساب سنتی

 یکی از ویژگی‌های حساب سنتی که در مطالب قبل هم به آن اشاره شد این است که مدیریت ریسک را برای معامله‌گران آسان‌تر می‌کند؛  زیرا کنترل کردن معاملات کوچک‌تر که نیازمند سرمایه‌ی کم‌تری باشند آسان‌تر است؛ از این رو حساب‌های سنتی برای افراد مبتدی یا کسانی که قصد دارند با سرمایه کمتری در بازار فارکس شرکت کنند و سرمایه اصلی خود را در معرض ضرر قرار ندهند، ایده‌آل هستند. نکته‌ی دیگر اینکه یک حساب سنتی با وجود اینکه شباهت زیادی به حساب معاملاتی معمولی و کلاسیک دارد؛ دارای تفاوتی کلیدی نیز می‌باشد؛ این تفاوت تعداد وجوه اسمی مرتبط در حساب سنتی است که یکی دیگر از ویژگی‌های این حساب بوده که آن را متمایز می‌کند.

تفاوت حساب سنتی فارکس با سایر حساب‌های فارکس چیست ؟

تفاوت حساب سنتی فارکس علاوه بر اینکه نیازمند سرمایه کمی برای شروع است تفاوت‌های دیگری نیز با دیگر حساب‌های فارکس دارد که به قرار زیر می‌باشند :  

  •       هزینه‌های حساب : هزینه‌های حساب سنتی فارکس به طور کلی از سایر حساب‌ها کمتر می‌باشند، اما هزینه‌های اسپرد ممکن است در این حساب بیشتر شوند. لازم به ذکر است که در معاملات فارکس، به اختلاف تفاوت خرید و فروش یک دارایی اسپرد گفته می‌شود که از مهم‌ترین منابع درآمدی بروکرها به حساب می‌آید.
  •       سطح ریسک : این حساب برای تریدرهایی مناسب است که می‌خواهند مدیریت ریسک داشته باشند.
  •       حجم معاملات : در حساب سنتی فارکس، حجم معاملات کوچک‌تر بوده و در لات‌های کمتری انجام می‌شوند.
  •       تکنولوژی حساب سنتی فارکس : امکانات و تکنولوژی‌های زیادی، از جمله : نرم‌افزارهای تحلیلی از سمت بعضی از کارگزاری‌ها برای این حساب‌ها در نظر گرفته می‌شود.

مزیت‌های حساب سنتی فارکس

مزیت‌های حساب سنتی فارکس علاوه بر تقویت راهکارهای کنترل ریسک برای تریدرهای مبتدی و جلوگیری از دست دادن مقدار زیادی پول، این امکان را نیز می‌دهد تا بازار را در یک محیط واقعی تجربه کرده و بدون ضرر زیاد، مهارت‌های تجاری خود را بهبود ببخشید؛ همچنین معامله‌گران می‎‌توانندمی‌توانید با حساب سنتی، استراتژی‌های مختلف ترید را تست کنند و ببینند کدام یک بهترین نتایج را دارد موارد زیر دیگر مزایای این حساب هستند :  

  •       سرعت و سهولت : اجرا شدن حساب‌های نانو به دلیل اندازه کوچک تراکنش‌ها، به صورت سریع و آسان بوده و برای افرادی که می‌خواهند کار خود را با سرمایه کم شروع کرده و به عبارتی تازه‌ کار هستند مناسب می‌باشند.  
  •       آموزش : با حساب نانو شما با خطاهای خود آشنا شده و جهت یادگیری و بهبود عملکرد خود از آنها استفاده می‌کنید.
  •       سرمایه‌ کم برای شروع : این فرصت برای شروع موقعیت خوبی است زیرا معامله‌گر می‌تواند با ده دلار حساب سنتی فارکس خود را افتتاح کرده و در آن کسب تجربه نماید.
  •       آشنایی با پلتفرم استفاده از حساب نانو : در واقع فرصت آشنا شدن با پلتفرم معاملاتی خود MT4 یا MT5 برای شما پیش آمده و می‌توانید به طور عملی قابلیت‌های آن را تست نمایید.

معایب حساب سنتی فارکس

حتماً می‌دانید که حساب سنتی فارکس در کنار مزایایی که دارد؛ دارای معایبی نیز می‌باشد از جمله این که در  این نوع حساب ارزش هر پیپ کمتر است از این رو سود حاصل از معاملات نیز کمتر می‌باشد. از سویی دیگر انتخاب حجم معاملات در این حساب ممکن است محدودتر باشد که منجر به کاهش تنوع و انعطاف می‌شود مواردی که در ادامه گفته شده چند مورد دیگر از معایب این حساب هستند :

  •       سرمایه کم : محدود بودن سرمایه یکی از معایب اصلی حساب سنتی فارکس است؛ به عبارتی کوچک بودن حجم تراکنشات در حساب‌های سنتی، سود و زیان آن را ناچیز کرده به همین دلیل برای کسب درآمد، ایده‌آل نمی‌باشد.
  •       پراکندگی : حساب سنتی فارکس، شدیداً پراکنده است که این موضوع به خاطر کوچک بودن حجم  تراکنشات و تاثیر زیرین آن‌ها بر روند بازار است که ممکن است باعث افزایش هزینه‌ها و کم شدن عملکرد شود.
  •       اقدامات خطرپذیر : از آنجایی که تراکنشات در حساب سنتی کم است، معاملات شما ارتباط مستقیمی با میزان ریسک شما دارند و ممکن است به تصمیماتی نادرست و پر ضرر منجر شوند.
  •       محدود بودن ارائه‌‌ی بروکرها : لازم به ذکر است که تنها تعداد محدودی از بروکرها، حساب سنتی فارکس را در اختیار معامله‌گر قرار می‌دهند به همین دلیل معامله‌گر ممکن است با چالش‌هایی مانند: پیدا کردن بروکر جدید، آشنایی با قابلیت‌های بروکر جدید و غیره مواجه شود. بروکر موند اف ایکس از جمله بروکرهای معتبری می‌باشد که در حال حاضر حساب های سنتی را به سرمایه‌گذاران ارائه می‌دهد. شما با افتتاح حساب نانو در این بروکر می‌توانید با تنها 10 دلار وارد بازار مالی شوید. 

حساب سنتی و تریدرها

حساب سنتی (cent forex account) که دارای نام های دیگری مانند «میکرو» و «نانو» نیز می‌باشد، دارای یک مزیت قابل توجه برای تریدرهای مبتدی بازار است که به آنها فرصت می‌دهد با کوچک‌ترین واحد پولی معامله کنند. به عبارتی حساب سنت یک نوع اکانت خاص است که بعضی از بروکرها به معامله‌گران ارائه می‌دهند. همانطور که گفتیم این حساب به تریدرها کمک می‌کند تا با سرمایه‌ای محدود به معامله در بازار فارکس بپردازند. گفتنی است که بروکرهای زیادی برای ارائه‌ی حساب سنت در بازار وجود دارند اما هر بروکر بر اساس قوانین و ویژگی‌های متفاوت، حساب سنت خود را در اختیار علاقه‌مندان قرار می دهد. در این حساب نیازی نیست سفارشاتی با حجم بالا ثبت کنید و در صورت متضرر شدن سرمایه زیادی را از دست نمی‌دهید؛ ضمن اینکه حساب سنت، به تریدرها فرصت می‌دهد با محیط بازار آشنا شده و در این مسیر تجربه کسب نمایند.

حساب سنتی فارکس چه تأثیری در تریدر شدن دارد

لازم به ذکر است که کارشناسان معتقدند که اگر شما در ابتدای مسیر معامله‌گری هستید بهتر است بعد از کار با اکانت دمو، وارد حساب سنتی فارکس یا همان حساب نانو شوید، در واقع این حساب کاربری، ویژه کسانی است که آموزش خود را طی کرده و اکنون می‌خواهند خودشان را بسنجند که آیا مدیریت سرمایه‌ را به خوبی یاد گرفته‌اند؟ آیا تمرکز کافی داشته و قادر به مدیریت احساسات خود هستند ؟ یکی از مزایای این حساب به اکانت دمو این است که در معاملات، احساسات نیز تاثیرگذارموأثر بوده و تریدر باید آن‌ها را نیز مدیریت کند اگر تریدر یکباره وارد حساب ریل یا واقعی شود نیازمند پرداخت ۲۰۰-۳۰۰ دلار است که این مبلغ با توجه به اختلاف ارزش ریال ایران با ارزش دلار آمریکا، مبلغ هنگفتی بوده و معامله‌گر را درگیر ریسک زیادی می‌کند در حالی‌ که در حساب سنتی فارکس، تریدر با ریسک کمتری روبه‌رو می‌شود؛ همچنین معامله‌گر در این حساب، روانشناسی معاملات را نیز انجام می‌دهد که با پرداخت مبلغ کمی می‌تواند مدیریت یک حساب واقعی را بر عهده بگیرد.

حساب سنتی فارکس برای چه کسانی مناسب است؟

لازم است بدانید که حساب سنتی فارکس، برای سه دسته از افراد مناسب است.

  •       افرادی که به تازگی وارد بازار فارکس شده‌  و بهتر است که در بازار واقعی سرمایه‌ زیادی را وارد نکنند.
  •       افرادی که برای فعالیت در بازار فارکس دارای سرمایه‌ کمی هستند.
  •       افرادی که قصد ریسک زیاد را ندارند و تا زمانی‌که از سوددهی اکانت نانو مطمئن نشدند نمی‌خواهند وارد فضای حقیقی معاملات شوند.

نکات تکمیلی

گفتنی است که یک حساب سنت فارکس، بهترین راه حل برای یک شروع خوب و مسیری برای وارد شدن به دنیای معاملات واقعی با حداقل ریسک است به ویژه برای معامله گرانی که مبتدی هستند؛ در واقع حساب سنت به شما فرصت می‌دهد که تمام ابعاد یک معامله‌ واقعی را درک کرده و در یک حساب واقعی با کم‌ترین ریسک معامله نمایید.

نحوه‌ی سوددهی در حساب سنتی فارکس چگونه محاسبه می‌شود ؟

محاسبه سود در حساب سنتی فارکس، بر اساس تفاوت قیمت خرید و فروش معامله، انجام می‌شود. به عبارتی اگر شما اقدام به یک معامله خرید کرده باشید و قیمت ارز افزایش یابد، سود کرده و اگر قیمت ارز کمتر شود ضرر می‌کنید در حساب سنتی فارکس، برای محاسبه سود یا زیان معادله زیر را به کار می‌برند :

سود یا زیان برابر است با : حجم معامله * (قیمت خرید قیمت فروش )

به عنوان مثال، اگر شما اقدام به خرید 10000 واحد از جفت ارز EUR/USD با قیمت خرید 1.1200 و قیمت فروش 1.1300 نمایید، سود شما به صورت زیر محاسبه خواهد شد :

100$ برابر است با 1000 * (1.1300 1.1200)

بنابراین، شما در این تجارت $100 سود به دست آورده‌اید.

آیا از حساب سنتی در بازار فارکس استفاده نماییم؟

ناگفته نماند که پاسخ این سوال وابسته به نیازهای خود معامله‌گر، سرمایه و اطلاعاتی است که از شرایط بازار و معاملات مختلف، به دست آورده است؛ اما تریدرهای حرفه‌ای و کارشناسان پیشنهاد می‌کنند که از حساب سنتی فارکس استفاده‌ کرده و با بهره‌گیری از آن سرمایه‌ی خود را مدیریت نمایید. در واقع معامله‌گران تازه‌کار، با استفاده از این موقعیت می‌توانند حتی با یک دلار وارد بازار فارکس شده و معاملات واقعی را تجربه کنند.

جمع بندی

همانطور که گفتیم حساب سنتی فارکس، در واقع موقعیت ایده‌آلی را فراهم کرده تا تریدرها بتوانند قبل از ورود به بازار حقیقی فارکس و انجام معاملات واقعی، دنیای معاملات را لمس کرده و فرصت داشته باشند بخشی از آن را تجربه کنند؛ اگرچه تفاوت‌هایی زیادی بین حساب اصلی و حساب سنتی فارکس وجود دارد اما برای کسب تجربه ایده‌آل می‌باشد. فراموش نکنید که برای اینکه در این بازار، معامله‌گر موفقی باشید؛ ضروری است که اصطلاحات تخصصی بازار فارکس و آموزش‌های پیشرفته این مسیر را بیاموزید و در این حوزه خود را به روز رسانی نمایید.

مطالب مرتبط

پیمایش به بالا