کیف پول دیجیتالی و سخت افزاری چیست؟

کیف پول دیجیتالی و سخت افزاری چیست؟

کیف پول ارز دیجیتال شبیه به یک حساب بانکی دیجیتال است که می‌توانید از طریق آن، رمز ارزها خود را  ارسال، دریافت و در کل مدیریت کنید. کیف پول سخت افزاری ارز دیجیتال یا به ‌اصطلاح کیف پول سرد، هم یک والت فیزیکی است که  طراحی انواعی از آن، مانند لجر نانو اس (Ledger Nano) به شکل یک درایو USB است. در ادامه به شرح مفصل‌تر هر یک می‌پردازیم :

کیف پول دیجیتال چیست؟

گفتنی است که کیف پول ارز دیجیتال (Cryptocurrency Wallet)، یک نوع کیف پول است که جهت  ذخیره‌سازی، ارسال، دریافت و به طور کلی نظارت بر دارایی‌های دیجیتالی به کار می‌رود که معمولاً در دو نوع  سخت‌افزاری و نرم‌افزاری طراحی می‌شود. در واقع نوعی اپلیکیشن است که عملکرد آن مانند کیف پول برای ارزهای دیجیتال شما است و والت مانند کیف پولی که پول‌های نقد خود را در آن نگهداری می‌کنید، استفاده می‌شود. البته نه به این معنی که ارزهای دیجیتال خود را یه صورت سکه داخل کیف پولتان ذخیره کنید بلکه می‌توانید کلیدهای خصوصی و عمومی رمز ارزها را در آن نگه ‌دارید. کیف پول ارز دیجیتال، دستگاه یا برنامه‌ای است که به شما فرصت می‌دهد ارزهای دیجیتال خود مانند بیت‌کوین، اتریوم و سایر رمز ارزها را به ‌صورت ایمن ذخیره، مدیریت و مبادله نمایید.

اجزای اصلی کیف پول ارز دیجیتال چیست؟

لازم است بدانید که هر کیف پول ارز دیجیتال، متشکل از فناوری‌های مشخص امنیتی و ارتباطی بوده که کمک می‌کنند بهترین نوع سرویس‌دهی ارائه شود. والت کریپتو نوعی فناوری است که برای سرویس‌دهی بهتر، از اجزا و روش‌های امنیتی و ارتباطی خاصی بهره ‌می‌برد؛ این اجزا عبارت‌اند از: کلید خصوصی(Private Key)، کلید   عمومی (Public Key)  و عبارت بازیابی (Seed Phrase)، کلیدهای عمومی و خصوصی از جمله اجزای اصلی و حیاتی در هر والت است.

کیف پول کریپتو چگونه کار می‌کند ؟

کیف پول‌های کریپتو نرم‌افزار یا دستگاه‌های فیزیکی بوده که ذخیره کننده تمام کلیدهایی هستند که صاحبان رمز ارز، جهت دسترسی به شبکه بلاک چین و مدیریت ارزهای دیجیتال خود به آنها نیاز دارند. این کیف پول‌ها و کلیدهای موجود در آن‌ها، برخلاف کیف پول‌هایی که دارای ارز فیزیکی هستند؛ اهمیت زیادی در ذخیره‌سازی و انتقال سکه‌های رمزنگاری دارند. در واقع رمز ارزها، دارایی‌های دیجیتالی هستند که فقط در فناوری بلاک چین موجود می‌باشند؛ از این رو کلیدهای عمومی و خصوصی هنگام ثبت کیف به مالکان داده می‌شود تا به عنوان اثبات مالکیت کریپتو عمل کرده و هر وقت مالکان بخواهند به دارایی‌های خود دسترسی داشته باشند و به عنوان شناسه از آنها بهره ببرند؛ بنابراین دقت کنید که کلیدها به طور ایمن ذخیره و کیف پول‌های رمزنگاری با دقت کافی محافظت و مدیریت شوند.

انواع کیف پول ارز دیجیتال کدام است ؟

کیف پول‌های ارز دیجیتال شامل سه دسته تقسیم می‌باشند

  • کیف پول سرد یا گرم
  • کیف پول سخت‌افزاری، نرم‌افزاری یا کاغذی
  • کیف پول امانی (Custodial) یا کیف پول غیر امانی (Non-custodial)

لازم به ذکر است که شما می‌توانید از این کیف‌ها در ترکیب‌های مختلفی استفاده نمایید. به عنوان مثال : کیف پول سرد سخت‌افزاری غیرامانی یا کیف پول گرم نرم‌افزاری امانی، از این رو توصیه می‌کنیم انواع کیف پول ارز دیجیتال را بشناسید تا بتوانید با توجه به نوع نیاز خود، بهترین انتخاب را داشته باشید.

کیف پول گرم یا نرم‌افزاری :

همانطور که گفتیم یکی از انواع کیف پول ارز دیجیتال، کیف پول گرم است که به طور آنلاین در دسترس بوده و به شما امکان می‌دهد تا بتوانید دسترسی راحتی به رمز ارزهای خود، داشته باشید. این نوع کیف پول‌ها، قابل نصب روی دستگاه‌های متصل به اینترنت مانند گوشی های هوشمند، تبلت‌ها و رایانه‌های شخصی می‌باشند و به دلیل اتصال دائمی که به اینترنت دارند به آنها کیف پول گرم گفته می‌شود. لازم به ذکر است که این اتصال، اگر چه مزیت دسترسی سریع و آسان به رمز ارزها را فراهم می‌کند، اما آنها را در معرض خطر هک و سرقت نیز قرار می‌دهد.

کیف پول دسکتاپ 

کیف پول دسکتاپ نرم افزارهایی هستند که قابلیت نصب روی سیستم عامل‌های رایانه‌ای مانند ویندوز، مک و لینوکس را دارند و امکان ایجاد حساب (آدرس) جدید و انجام تراکنش، از طریق اینترنت را دارند. این والت‌ها کلیدهای خصوصی کاربران را، روی رایانه شخصی آنها، به ‌صورت آفلاین ذخیره می‌کنند.

کیف پول موبایل 

کیف پول موبایلی، یک ابزار الکترونیکی است که به شما امکان می‌دهد تا از طریق دستگاه‌های موبایل، نگهداری، مدیریت پول و انجام تراکنش‌های مالی را انجام دهید. با استفاده از موبایل ولت می‌توانید علاوه بر پرداخت‌های الکترونیکی، در فروشگاه‌ها به صورت آنلاین، نیز خرید کنید.

کیف پول تحت وب :

تحت وب بودن این کیف به این معنی است که شما بدون نیاز به نصب برنامه یا نرم‌افزار خاص می‌توانید برای تمام نیازهای خود از آن استفاده کنید. فقط لازم است به یک مرورگر (مانند کروم، فایرفاکس و …) که در تمامی کامپیوترها، گوشی‌های هوشمند و .. وجود دارد دسترسی داشته و  به اینترنت متصل باشید.

کیف پول سرد یا سخت افزاری 

کیف پول‌های سرد یا سخت افزاری دستگاه‌های فیزیکی هستند که جهت ذخیره‌سازی ارزهای دیجیتال، به طور تخصصی طراحی شده‌اند. امنیت آنها از کیف پول روی کامپیوترهای شخصی یا گوشی‌های هوشمند بالاتر است و معمولاً دلیل این موضوع عدم اتصال این کیف‌ها به اینترنت است.که به میزان زیادی از تهاجم گروه‌های سوءاستفاده‌گر پیشگیری می‌شود.

کیف پول کاغذی :

کیف پول‌ کاغذی (Paper Wallet) همان‌طور که از اسمش پیداست یک تکه کاغذ است که اطلاعات مربوط به کلید خصوصی و چگونگی استفاده از آن، روی کاغذ نگارش شده است و برای مدیریت دارایی‌های ارز دیجیتال و هر دارایی ارزشمندی مانند : پول، طلا، اوراق بهادارِ کاربر کاربرد دارد. این کیف پول را می‌توان به کمک سایت‌های تولید کننده اینترنتی ایجاد و روی کاغذ پرینت کرد و از امنیت بالایی برخوردار است.

کیف پول چند امضایی :

یکی دیگر از انواع کیف پول‌های ارز دیجیتال، کیف پول چند امضایی است که جهت انجام هر تراکنش، به جای یک امضا، نیازمند چند امضا است. این امضاها به کلیدهای خصوصی متفاوتی ارتباط داشته و تعداد مشخصی از کلیدها، برای اعتبارسنجی تراکنش، باید آن را امضا کنند. نحوه عملکرد این کیف پول بدون در نظر گرفتن تعداد امضا کنندگان، یکسان بوده و هر یک از اعضای کیف پول چند امضایی، فرصت دارند تراکنشی را با امضای کلید خصوصی خود شروع کنند اما تا زمانی که افراد دیگر آن را امضا نکنند، تراکنش در حالت «در انتظار» باقی می‌ماند.

کیف پول غیر متمرکز :

یکی دیگر از انواع کیف پول‌های ارز دیجیتال کیف پول‌های غیر متمرکز است که بر بستر بلاک چین ایجاد می‌شوند و برای ذخیره ارزهای دیجیتال مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ امنیت بالایی داشته و هم به کاربران کمک می‌کنند کلیدهای خصوصی کیف خود را داشته باشند و بدون نیاز به واسطه یا نهاد مرکزی کنترل کامل بر دارایی‌های خود داشته باشند و هم انجام تراکنش‌های ناشناس را برای شما ممکن ساخته و می‌توانید به برنامه‌های غیر متمرکز DAAP متصل شوید.

کیف پول صرافی :

گفتنی است که در کیف پول صرافی، کلیدهای خصوصی شما روی سرور صرافی هم نگهداری می‌شوند. به عبارتی دیگر، شما به یک شخص یا شرکت ثالث ، اعتماد می‌کنید که سرمایه‌ شما را در امنیت کامل حفظ کرده یا در صورت نیاز آن‌ را به آدرس دیگری ارسال نماید.

کیف پول گرم بهتر است یا کیف پول سرد ؟

لازم به ذکر است کیف پول سرد، نسبت به کیف پول گرم، از امنیت بیشتری برخوردار است زیرا کیف پول گرم به طور دائم به اینترنت وصل بوده؛ اما کیف پول سرد تنها در زمان انجام تراکنش‌ها نیازمند اینترنت است. اگر چه کیف پول گرم رایگان است اما سرور باید به کلید خصوصی کاربر دسترسی داشته باشد؛ در کیف پول‌های سرد امکان استفاده آفلاین وجود داشته و همین موضوع آنها را تبدیل به گزینه امن‌تری جهت نگه‌داری دارایی‌های دیجیتال کرده است.

امنیت کیف پول‌های دیجیتالی :

لازم است بدانید که توجه به عوامل امنیتی و انتخاب کیف پول‌های ارز دیجیتال امن، باعث حفظ دارایی‌های شما شده و از هر گونه اختلال، سرقت ارزهای دیجیتال یا دسترسی غیر مجاز پیشگیری می‌کند؛ از این رو کیف پول‌های سرد گزینه‌های بسیار امنی هستند؛ زیرا کلیدهای خصوصی روی دستگاه قرار گرفته و به دلیل عدم اتصال به اینترنت، انتخابی عالی برای ذخیره دارایی به شمار می‌روند. کیف پول‌های گرم نیز امکانات خوبی ارائه می‌دهند اما از لحاظ امنیتی ضعیف‌ترند. توجه داشته باشید که داشتن سیستم بک‌آپ منظم و امکان بازیابی داده‌ها در صورت از دست دادن کیف پول، از دیگر عوامل اساسی برای امنیت اطلاعات است؛ همچنین کیف پول‌هایی که به طور منظم به ‌روز‌رسانی شده و از پشتیبانی مناسب برخوردارند، امنیت بیش‌تری دارند.

استفاده از آخرین نسخه کیف پول :

اگر شما هم تریدر یا سرمایه‌گذار هستید، احتمالاً بیت کوین، اتریوم و دیگر ارزهای دیجیتال خود را به صورت پراکنده در کیف پول‌ها و صرافی‌های مختلف ذخیره کرده‌اید. و می‌دانید که پیگیری همه پلتفرم‌ها هم به خاطر حفظ اطلاعات ورود و هم تدابیر امنیتی، سخت و وقت‌گیر است. برای حل این مشکل می‌توانید از کیف پول تراست ولت  (Trust Wallet) استفاده نمایید. به این صورت که با استفاده از آن همه دارایی‌های دیجیتالی مختلف خود را در یک مکان ذخیره کرده و یک نمای کلی از آن‌ها پیش رویتان باشد. ضمن اینکه می‌توانید به راحتی، انواع ارزهای دیجیتال وNFT ‌های خود را با این کیف پول جابه‌جا (ارسال و دریافت) نمایید. کیف پول تراست ولت، امنیت بالایی دارد.

ایجاد لایه‌های امنیتی بیشتر :

از آن جایی که تکنولوژی و فناوری های مدرن، پیشرفت چشمگیری داشته است؛ جمع آوری و نگهداری از اطلاعات و داده ها نیز اهمیت بسیاری داشته و حرف اول را در دنیا میزند. در بازار ارزهای دیجیتال و بیت کوین نیز این موضوع اهمیت زیادی پیدا کرده است و باید از ارزهای دیجیتال محافظت کنیم، زیرا با رونقی که پیدا کرده‌اند همواره در معرض خطر هک و دست‌کاری قرار دارند.

از این رو لازم است برای جلوگیری از سرقت اطلاعات تان، لایه امنیتی قوی تری ایجاد کنید. طوری که این لایه امنیتی فراتر از نام کاربری و رمز عبور باشد تا در برابر حساب کاربری تان، حفاظت قوی داشته باشد. به عبارتی بهتر است در صورت دسترسی غیر مجاز به پایگاه داده ، اطلاعات ورودی در پشت درب اول نباشند با ایجاد لایه‌های امنیتی بیشتر و مرحله به مرحله، حملات امنیتی یا خطرات محیطی مؤثر بر اطلاعات ارزها، مرحله اول، دوم، یا مراحل بعدی شناسایی شده و از دسترسی سودجویان به داده ها و سرورها جلوگیری می‌شود.

استفاده از امضاهای چند مرحله‌ای :

در امضای دیجیتال  Multisign یا قابلیت چند امضایی Multi Signature روند به این صورت است که اجازه‌ جابه‌جایی و خرج کردن سرمایه‌های یک کیف پول به دو یا چند امضا وابسته است که تاثیر زیادی در افزایش امنیت دارایی‌ها دارد. می‌توان گفت که این امضاها در تمام شبکه‌های ارزهای دیجیتال، جهت تعیین اعتبار تراکنش‌ها، مورد استفاده قرار می‌گیرند. در این سیستم، هر آدرسِ شبکه از یک رمز منحصربه‌فرد بهره‌مند است و به مجموعه‌ آن‌ها «کلید عمومی و خصوصی» گفته می‌شود. یک ارتباط ریاضی یک طرفه و بدون بازگشت بین این کلیدها، وجود دارد که ساختار آن با استفاده از تابع هش است. تمام‌ اعضای شبکه می‌توانند امضای تراکنش‌ها را با استفاده از آدرس عمومی (یا همان کلید عمومی)  بررسی کرده و بدون اینکه کلید خصوصی کسی فاش شود، مطمئن شد که یک تراکنش از سمت فرستنده‌ اصلیِ آن ارسال شده یا خیر.

تهیه نسخه پشتیبان :

لازم است بدانید که مهم‌ترین بخش هر کیف پول ارز دیجیتال، کلید خصوصی آن است. و تنها  راه دسترسی به دارایی‌های نگهداری شده در والت، همین کلید است. به این معنی که اگر کلید خصوصی خود را فراموش یا گم کنید، دارایی‌های شما برای همیشه در کیف پول باقی مانده و نمی‌توانید از آنها استفاده نمایید؛ بنابراین پشتیبان‌گیری از کلید خصوصی کیف پول ارز دیجیتال، امری بسیار مهم و ضروری است. به طور کلی می‌توانید از سه روش اصلی برای بک آپ گرفتن از والت رمز ارزی اقدام نمایید :

  • عبارت بازیابی (Seed Phrase): جمله‌ای شامل 9 تا 24 کلمه عادی
  • کلید خصوصی : (Private Key) یک رشته طولانی متشکل از اعداد و حروف تصادفی
  • فایل والت (Wallet File) : یک فایل دیجیتالی حاوی کلید خصوصی

معرفی بهترین کیف پول‌های ارز دیجیتال :

بهترین کیف پول‌های ارز دیجیتال برای کاربران ایرانی که دارای امنیت و راحتی بوده و قابلیت دسترسی داشته عبارتند از :

  • کیف پول سیف‌پَل (SafePal)
  • کیف پول تراست ولت (Trust Wallet)
  • کیف پول متامسک (MetaMask)

ارز دیجیتال را در کیف پول صرافی نگهداری کنیم یا کیف پول شخصی :

توجه داشته باشید که در استفاده از کیف پول شخصی، اختیار کامل کلیدهای خصوصی خودتان را دارید و تنها روشی که ممکن است سرمایه شما را در خطر بیندازد؛ گم کردن دستگاهی است که کیف پول را روی آن قرار داده‌اید؛ اما در کیف پول صرافی، کلیدهای خصوصی در اختیار صرافی قرار داشته و شما کنترل کامل بر کیف ندارید. بیشتر افراد فقط زمانی از کیف پول صرافی استفاده می‌کنند که می‌دانند قرار است دائماً بین خرید و فروش در حال گذر باشند. نگهداری از رمز ارز برای اهداف کوتاه مدت در کیف پول صرافی مناسب است و معمولاً  افراد کمی هستند که بخواهند ارز را برای یک مدت طولانی در کیف پول صرافی نگه دارند. به صورت کلی توصیه می‌کنیم فقط ارزهایی را داخل پول صرافی نگه دارید که قرار است با آن‌ها ترید کنید و تمام ارزهای دیگر را به کیف پول شخصی خودتان انتقال دهید. همچنین اگر قرار نیست خیلی ترید کنید و قصد شما بیشتر نگهداری ارزهای دیجیتال خریداری شده به مدت طولانی است؛ بهتر است آن‌ها را به یک کیف پول سخت افزاری یا حتی کاغذی انتقال دهید.

کیف پول سخت افزاری چیست ؟

کیف پول سخت‌افزاری (hardware wallet) یا همان کلد ولت (Cold Wallet) دستگاه‌های فیزیکی هستند که به طور تخصصی برای ذخیره‌سازی امن دارایی‌های دیجیتال طراحی شده‌اند. این نوع کیف پول‌ها از نوع سرد به شمار می‌آیند. و به دلیل آفلاین بودن کلیدهای خصوصی و عدم اتصال آنها به اینترنت، به میزان قابل توجهی امکان تهاجم هکرها را کم کرده و نمی‌توانند از راه دور به دستگاه نفوذ کنند. به همین دلیل امنیت آنها از کیف پول روی کامپیوترهای شخصی یا گوشی‌های هوشمند بسیار  بیشتر است .

کیف پول سخت افزاری چگونه کار می‌کند ؟

به ‌طور‌کلی، کیف پول ارز دیجیتال شبیه به حساب بانکی دیجیتال است که با استفاده از آن می‌توانید به ‌سادگی ارزهای خود را ارسال، دریافت و مدیریت نمایید. کیف پول سخت افزاری، به کاربران این فرصت را می‌دهد تا به ‌صورت آفلاین و بدون نیاز به اتصال دائمی به اینترنت، انواع دارایی‌های دیجیتال خود را ذخیره کنند. به همین دلیل، بعضی از افراد به کیف پول سخت‌افزاری «کیف پول سرد» یا «کلد ولت» هم می‌گویند.

توجه داشته باشید که وقتی شما  از کیف پول‌های آنلاین یا نرم‌افزاری استفاده می‌کنید، کلید دسترسی به کیف پول شما به ‌صورت آنلاین ذخیره شده و امکان هک شدن وب‌سایت کیف پول شما و از دست رفتن ارزهای دیجیتال، وجود دارد اما در کیف پول سخت افزاری، به خاطر استفاده از فضا ذخیره‌سازی آفلاین این خطر وجود ندارد؛ همچنین کیف پول سخت‌افزاری برای محافظت در‌برابر استفاده غیرمجاز، پین کدی اضافی دارند؛ از این رو اگر کیف پول سخت‌افزاری شما گم شده یا به ‌سرقت برود دسترسی به دارایی شما بدون پین‌کد توسط هیچ‌کس امکان‌پذیر نمی‌باشد.

چرا به کیف پول سخت افزاری نیاز داریم ؟

کیف پول سخت افزاری، به شما کمک می‌کند تا کنترل کاملی روی کلید های خصوصی دارایی ها خود داشته باشید و ازرهای دیجیتال خود را مدیریت کنید؛ همچنین وجود این کیف پول‌ها شما را از هر نوع صرافی آنلاین و ارز دیجیتالی بی‌ نیاز می‌کند. یکی از ویژگی های کلیدی کیف های پول سخت افزاری آفلاین بودن است که امکان هک شدن آنها را تغریباً غیر ممکن می‌کند زیرا رمز نگاری دو مرحله‌ای برای دارایی‌های شما لحاظ می‌شود.

تفاوت کیف پول سخت افزاری با کیف پول‌های داغ

گفتنی است که برای پاسخ به این سوال، لازم است که این دو نوع ولت را از دو جنبه امنیت و راحتی استفاده در نظر بگیرید. که از نظر امنیت، کیف پو‌ل‌های سرد، بهتر هستند. زیرا بسیار مهم است که کیف پول‌های ارز دیجیتال اقدامات امنیتی قوی داشته باشند و همانطور که گفتیم کیف پول های سرد به اینترنت متصل نیستند، به همین جهت نسبت به کیف پول داغ کمتر در معرض هک یا سرقت آنلاین قرار می‌گیرند با اینکه اکثر کیف ‌پول‌های داغ، برای ایمن نگه داشتن وجوه شما تدابیر امنیتی داخلی زیادی مانند عبارات بازیابی دارند اما قابل مقایسه با ایمنی ولت‌های سرد کاملا آفلاین، نمی‌باشند.

در بحث دسترسی‌پذیری و استفاده آسان، ولت‌های گرم بهتر هستند زیرا کیف پول‌های سرد به صورت آفلاین بوده و برای دسترسی و جابجایی ارزهای دیجیتال شما نیازمند یک مرحله اضافه برای اتصال به اینترنت هستید اما کیف پول‌های داغ از قبل به اینترنت متصل هستند؛ به همین دلیل برای تراکنش‌های معمولی و روزمره، استفاده از آن‌ها بسیار آسان‌تر است. از دیگر تفاوت‌های این دو کیف پول می‌توان گفت که ولت‌های داغ این قابلیت را دارند که از چندین دستگاه به آن‌ها متصل شد از این رو، در صورتی که آن را از دست دهید؛ کاربر می‌تواند عبارت بازیابی خود را در یک دستگاه دیگر وارد کرده و دوباره به کیف پول خود دسترسی داشته باشد. اما در ولت‌های سخت‌افزاری اگر ولت را از دست دهید، یا باید سخت‌افزار دیگری خریداری کرده یا یک ولت نرم‌افزاری سازگار را پیدا کنید و عبارت بازیابی خود را وارد نمایید.

کیف پول سخت افزاری چه مزایایی دارد ؟

همان‌طور که گفتیم استفاده از کیف پول سخت افزاری امن‌ترین روش برای ذخیره دارایی‌های دیجیتال است. یکی از مهم‌ترین مزایایی که این کیف دارد این است که کلید‌های خصوصی شما را آفلاین نگه می‌دارد. که در برابر خطرات و سرقت‌های دنیای دیجیتال بسیار امنیت دارد. در ادامه به ذکر دیگر مزایای کیف پول سخت افزاری می‌پردازیم :

  • سهولت در استفاده
  • امکان‌پذیر بودن رمزگذاری روی ولت سخت افزاری
  • سازگار بودن با رابط‌ها
  • عدم آسیب پذیری در مقابل ویروس‌ های کامپیوتری
  • امکان مدیریت دارایی‌ های دیجیتال
  • امکان‌پذیر بودن تأیید تراکنش در دستگاه سخت افزاری
  • امکان نگهداری چند ارز دیجیتال همزمان
  • آرامش خاطر داشتن
  • استفاده از تکنولوژی
  • امکان بازیابی کیف پول سخت افزاری
  • حفظ حریم خصوصی و عملکرد در حال گسترش

کیف پول‌های سخت افزاری چه معایبی دارند ؟

با اینکه کیف پول سخت افزاری یکی از راه‌های امن برای نگهداری ارزهای دیجیتال است، اما بدون شک دارای معایبی نیز هست که در ادامه آنها را بیان می‌کنیم :

  • قیمت بالا: معمولاً قیمت کیف پول سخت افزاری از کیف پول نرم افزاری بیشتر است به همین دلیل گاهی اوقات برای برخی افراد قابل دسترس نمی‌باشد.
  • خطر گم شدن یا سرقت : در صورت سرقت رفتن یا گم شدن کیف پول سخت افزاری، دسترسی به ارزهای دیجیتال شما می‌تواند بسیار محدوده شده و گاهاً به طور کامل از دست می‌روند.
  • وابسته بودن به دستگاه : فراموش نکنید که برای استفاده از کیف پول سخت افزاری، باید همیشه دستگاه را همراه خود داشته و به آن متصل شوید، که ممکن است در برخی موارد امکان‌پذیر نباشد.
  • ذخیره سازی کلیدهای خصوصی: برای استفاده از کیف پول سخت افزاری، لازم است کلیدهای خصوصی خود را در دستگاه ذخیره نمایید. با اینکه اگر این کلید‌ها گم شوند ممکن است دسترسی به ارزهای دیجیتال غیر ممکن باشد.
  • عدم پشتیبانی از ارزهای جدید : لازم به ذکر است؛ احتمال اینکه بعضی از کیف پول‌های سخت‌افزاری از ارزهای جدید پشتیبانی نکنند وجود دارد؛ بنابراین برای استفاده از این ارزها باید کیف پول سخت افزاری دیگر تهیه کنید.

برترین کیف پول‌های سخت افزاری موجود در بازار :

در این کیف‌ها اطلاعات مربوط به کلید خصوصی کاربر در یک دستگاه فیزیکی ذخیره می‌شود که معمولا یک درایو یواس‌بی است و می‌توانید با اتصال آن به رایانه، تراکنش‌های خود را انجام دهید. در ادامه بهترین کیف پول‌های سرد سخت‌افزاری را معرفی خواهیم کرد :

  • کیف پول ترزور مدل وان(Trezor Model One):
  • کیف پول ترزور مدل تی: (T)
  • کیف پول سیف‌پل اس وان(Safepal S1)
  • کیف پول الیپال تایتان(ELLIPAL Titan)
  • کیف پول لجر نانو اس پلاس(Ledger Nano S Plus):
  • کیف پول کول ولت پرو(CoolWallet Pro):
  • کیف پول کیپ کی : (KeepKey)
  • کیف پول لجر استاکس(Stax):

کیف پول لجر بلو (Ledger Blue) :

همان‌طور که اشاره کردیم کیف پول‌های سرد نوعی قطعه‌ی سخت افزاری هستند که کیف پول لجر بلو (Ledger Blue)  یکی از نمونه‌های پر طرفدار آن است. این کیف پول در مقایسه با سایر والت‌های تولیدی کمپانی لجر، دارای صفحه نمایش به مراتب بزرگتری بوده و تقریبا در ابعاد یک گوشی همراه طراحی و تولید شده است. انرژی مورد نیاز این والت توسط یک باتری داخلی تامین می‌شود و حدود چهار ساعت امکان استفاده‌ی مداوم از این والت امکان‌پذیر است.

کیف پول لجر نانو اس (Ledger Nano S ) :

کیف پول لجر نانو اس نیز یک کیف پول سخت افزاری است که برای بسیاری از ارز‌های دیجیتال کاربرد دارد. از جمله ویژگی‌هایی که آن را پرطرفدار کرده‌اند می‌توان به ترکیبی از امنیت بالا و راحتی در استفاده اشاره کرد. این کیف پول دیجیتال دارای  یک صفحه نمایش است که استفاده و خوانایی آن بسیار راحت است و کاربران می‌توانند به راحتی از طریق دکمه‌هایی که در بالای این صفحه نمایش قرار دارند، معاملات را تایید کنند.

امکان اتصال کیف پول لجر نانو اس، از طریق یک کابل یو اس بی استاندارد میکرو، به هر کامپیوتری امکان‌پذیر است؛ به عبارتی این کیف پول با اکثر کامپیوتر‌ها، لپتاپ‌ها، و یا تبلت‌ها سازگار می‌باشد. وب سایت لجر گفته است است که نانو اس بیشتر از 23 ارز دیجیتال متفاوت را پشتیبانی می‌کند. از جمله اتریوم، بیت کوین، لایت کوین، دش و زی کش، توکن‌های بسیاری نیز توسط این کیف پول پشتیبانی می‌شوند. این موضوع باعث شده این کیف پول،  برای کاربران و سرمایه گذارانی که با ارز‌های دیجیتال متفاوتی کار می‌کنند بسیار ایده‌آل باشد.

کیف پول لجر نانو اکس (Ledger Nano X) :

لجر نانو ایکس (Ledger Nano X) یک نوع کیف پول سخت افزاری است که به شما فرصت می‌دهد تا بر ارز‌های دیجیتال خود مدیریت بیشتری داشته و امنیت آن‌ها را حفظ کنید. این مدل بعد از مدل لجر نانو اس وارد بازار شد و علاوه بر بعضی امکانات مضاعف، از جمله بلوتوث و صفحه نمایش بزرگ‌تر،  قیمت گران تری نیز نسبت به لجر نانو اس دارد. کیف پول نانو ایکس، قابلیت اتصال به  IOS دارد  . در صورتی که نانو اس فقط از طریق کامپیوتر، لپتاپ یا اندروید وصل می‌شود. صفحه نمایش این کیف پول، نسبت به صفحه نمایش لجر نانو اس (Ledger Nano S)  کمی‌ بزرگتر بوده و رزولوشن آن نیز بالاتر است. و در آخر باید بگوییم که لجر نانو ایکس، وزن بیشتری نسبت به لجر نانو اس دارد.

کیف پول سخت افزاری ترزور وان (Trezor One) :

این کیف پول کارامد دارای باتری درونی نبوده و برای هر گونه استفاده لازم است از طریق USB به دستگاه شما وصل شود. کیف پول ترزور وان در ابعاد 6*30*66 میلی‌متر طراحی شده و وزن آن 12 گرم است. دارای سی‌پی‌یو 120 مگاهرتز با پردازنده ARM بوده و صفحه نمایش آن  OLED 128×64 پیکسلی است. با ویندوز 10 به بالا، مک 10.11 به بالا، لینوکس و اندروید سازگار است ولی iOS هنوز پشتیبانی نشده است .کیف پول سخت افزاری ترزور مدل One از بالای هزار ارز دیجیتال پشتیبانی می‌کند که برخی از معروف‌ترین آن‌ها عبارتند از: بیت کوین، کاردانو، تتر، اتریوم، یونی سواپ، ریپل، چین لینک و…

کیف پول ترزور مدل تی (TREZOR Model-T) :

کیف پول سخت افزاری مدل تی، از لحاظ ظاهری شباهت زیادی به مدل وان ترزور دارد. تنها تفاوت عمده آن‌ها اضافه شدن یک نمایشگر لمسی رنگی و حذف شدن کلیدهای فیزیکی است. لازم به ذکر است که فریمور مدل تی از لحاظ امنیتی نیز پیشرفته‌تر شده است و حتی قابل استفاده روی دستگاه‌های حاوی بدافزار نیز می‌باشد گرچه به هیچ عنوان توصیه نشده است.  این کیف پول در ابعاد 6.4 در 3.9 در 1.0 سانتی‌متر و وزن 22 گرمی طراحی و تولید شده است. نمایشگر رنگی آن نیز دارای رزولوشن 240 در 240 پیکسل است . این کیف پول نیز فاقد باتری بوده و با اتصال مستقیم به کامپیوتر/ گوشی شما یا برق کار می‌کند و از ارزهای دیجیتال گسترده‌ای از جمله ریپل و استلار لومنز نیز پشتیبانی می‌کند که در مدل قبلی این شرکت پشتیبانی نمی‌شدند. در حال حاضر از هزار ارز دیجیتال و بیشتر، پشتیبانی می‌کند که معروف‌ترین آنها عبارتند از : استلارلومنز، اتریوم کلاسیک، دش، لایت کوین، ریپل، بیت‌کوین، اتریوم و…

کیف پول سخت افزاری کیپ کی (KeepKEY) :

کیف پول کیپ کی keepkey یک کیف پول سخت افزاری است که برای نگهداری امن بیش از 40 ارز دیجیتال از جمله بیت‌کوین، اتریوم، لایت‌کوین، دش و سایر ارزهای دیجیتال طراحی شده است. اتصال این کیف پول توسط کابل usb به کامپیوتر امکان‌پذیر بوده و مدیریت ارزهای دیجیتال را برای شما فراهم می‌کند. کیف پول سخت افزاری کیپ کی از یک صفحه نمایش (oled) بهره‌مند است که برای نمایش آدرس‌های ارز، موجودی و دیگر جزئیات، قابل استفاده است؛ همچنین دارای دکمه‌هایی برای تایید تراکنش‌ها و مدیریت امنیتی می‌باشد. این کیف پول برای ایجاد و نگهداری کلیدهای خصوصی، از تکنولوژی مبتنی بر bip32، bip39 و bip44 استفاده می‌کند که امنیت آن را در برابر دسترسی‌های غیرمجاز و حمله‌های هکری بالا می‎‌برد.

کیف پول سخت افزاری کلد کارد ام کی تری (Coldcard Mk3) :

کیف پول Coldcadmk3 در ابعاد 9* 52* 88 میلی‌متر و 29 گرم وزن طراحی و تولید شده است و در نگاه اول شبیه یک ماشین حساب کوچک با 12 دکمه‌ سیاه رنگ است. دارای یک صفحه نمایش کوچک از نوع OLED به ابعاد 64 *128 پیکسل در قسمت بالایی آن است؛ همچنین یک درگاه کارت حافظه‌ میکرو SD در قسمت عقب و یک پورت USB در بالای آن تعبیه شده است. این کیف پول، باتری داخلی ندارد و برق خود را از طریق کابل میکرو USB از کامپیوتر دریافت می‌کند. لازم به ذکر است که این محصول برخلاف سایر کیف پول‌های موجود، از آلت‌کوین‌ها پشتیبانی نکرده و فقط برای نگهداری بیت کوین طراحی شده است. کیف پول سخت افزاری Coldcard Mk3، از قابلیت‌های ارزشمندی مثل :  فناوری عنصر امن  (Secure Element) رمز شرایط بحرانی (Duress Pin)، رمز خود تخریبی (Brick me Pin)،  محدودیت ورود رمز ورود اشتباه (Login Countdown)  و مواردی دیگر پشتیبانی می‌کند که توجه بسیاری از کاربرها را به خود جلب کرده است.

کیف پول سخت افزاری بیت باکس20 (BitBox02) :

کیف پول سخت افزاری Bitbox02، دارای بدنه‌ای ساده و ضد ضربه، از جنس پلی‌کربنات است و در ابعاد ۹.۶ × ۲۵.۴ × ۵۴.۵ میلی‌متر و وزن ۱۲ گرم طراحی شده است. این کیف پول شبیه به یک فلش کوچک است که می‌توانید از طریق درگاه USB-C به لپ‌تاپ یا کامپیوتر شخصی خود متصل کنید. همچنین از سیستم عامل اندروید، ویندوز7، 10، 11، macOS یا بالاتر و لینوکس نیز پشتیبانی می‌کند. این دستگاه از یک صفحه‌ نمایش‌ لمسی ۶۴ × ۱۲۸ پیکسلی بهره‌مند بوده و حسگرهای لمسی آن نیز عملکرد مناسبی دارند.کیف پول سخت افزاری Bitbox02 در دو نسخه «چندارزی»  (MultiCurrency) و  (Bitcoin-Only)صرفا برای بیت کوین ساخته شده است. تفاوت عمده‌ این دو نسخه، این است که اگرچه هر دو سخت‌افزار یکسانی دارند اما نرم‌افزارهای آنها متمایز است. نسخه اول از دامنه‌ گسترده‌ای از رمزارزهای مختلف پشتیبانی می‌کند و دیگری تنها برای پشتیبانی از ارز دیجیتال بیت کوین طراحی شده است.

راه‌اندازی اولیه کیف پول‎‌های سخت افزاری :

 

لازم به ذکر است که روش استفاده از هر کیف پول سخت‌افزاری با دیگری تفاوت‌هایی دارد؛ اما مراحل راه‌اندازی آنها به طور کلی مشابه هستند:

  • کیف پول سخت‌افزاری را به کمک USB به کامپیوتر یا تلفن همراه متصل کنید.
  • راه اندازی کیف پول سخت افزاری را شروع کرده و دستورات را دنبال کنید تا به پین کد برسید. توجه داشته باشید که پین‌کد خود را در جایی بنویسید که فراموش نکنید.
  • درخواست خودکار باید از شما بخواهد که عبارت بازیابی خود را تأیید کنید تا از درست نوشته شدن آن مطمئن شوید؛ برای امنیت بیشتر، بعد از یادداشت کردن، کیف پول خود را ریست کرده و با استفاده از عبارت، آن را به طور کامل بازیابی کنید.
  • به بخش مدیر منو بروید، از آنجا عبارت Ethereum را بیابید. دستورات را دنبال کنید و پس از موفقیت آمیز بودن افزودن، می‌توانید به سراغ اضافه کردن اولین NFT ها به کیف پول سخت افزاری خود بروید.

لازم است  از طریق کامپیوتر وارد Metamask خود شوید. حالا از آن قسمت روی گوشه بالا، سمت راست، کلیک کرده و کیف پول سخت افزاری خود را وصل کنید.

نحوه انتخاب و استفاده از کیف پول :

اگر جزء افرادی باشید که با دنیای رمز ارزها سروکار دارید؛ چه مبتدی باشید و چه حرفه‌ای، نیازمند کیف پول دیجیتال هستید؛ گفتنی است که مدیریت درست سرمایه تنها با انتخاب کیف پول مناسب میسر می‌شود. در این راستا شما باید شناخت کافی به انواع کیف پول داشته باشید و از ویژگی‌ها و کارایی‌ که دارند مطلع باشید، زیرا عدم شناخت ولت ارز دیجیتال، ممکن است موجب از دست رفتن سرمایه شما شود. در ادامه نحوه‌ انتخاب و استفاده درست از کیف پول را توضیح می‌دهیم.

چگونه بهترین کیف پول سخت افزاری را انتخاب کنیم ؟

برای اینکه کیف پول سخت افزاری مناسبی را تهیه کنید، لازم است در این زمینه چند فاکتور مهم را مد نظر بگیرید که در ادامه به ذکر آنها می‌پردازیم.

  • ویژگی‌های امنیتی : کیف پول شما باید از ویژگی‌های امنیتی احراز هویت دو عاملی و امضای چندگانه پشتیبانی نماید؛ همچنین از مزایای بکاپ‌گیری مانند عبارت بازیابی نیز برخوردار باشد.
  • رابط کاربری و سهولت در استفاده : حتماً قبل از خرید کیف پول سخت‌افزای تحقیق کافی داشته باشید زیرا بعضی کیف پول‌ها برای افراد مبتدی مناسب‌ هستند و برخی برای افراد حرفه‌ای
  • رمز ارزهای پشتیبانی‌شده : لازم به ذکر است که همه کیف پول‌ها از تمام ارزهای دیجیتال پشتیبانی نمی‌کنند. بنابراین، قبل از انتخاب کیف پول، حتما این مورد را بررسی کرده تا مطمئن شوید که از دارایی‌های شما پشتیبانی می‌کند.
  • سیستم‌عامل‌های پشتیبانی ‌شده: همه کیف پول‌ها با تمام سیستم‌عامل‌ها سازگار نیستند. حتماً این مورد را در نظر داشته باشید.
  • سازگاری با پلتفرم‌ها : آیا کیف پول قابلیت اتصال به صرافی‌هایی که دائما با آن‌ها کار می‌کنید دارد؟ آیا قادر به ارائه‌ یکپارچگی اپلیکیشن غیرمتمرکز (dApp) و صرافی غیرمتمرکز (DEX) می‌باشد؟
  • قابلیت حمل: به قابل حمل بودن کیف پول هم توجه کنید.
  • خوش‌نامی: شهرت و سابقه برند و شرکت سازنده یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی است که در انتخاب کیف پول باید لحاظ نمایید؛ بنابراین، قبل از خرید کیف پول حتما نظرات مشتریان را بررسی و با شناخت کافی اقدام نمایید.

نحوه استفاده از کیف پول سرد چگونه است ؟

با آنکه نحوه استفاده از کیف پول‌های سرد ممکن است متفاوت باشد اما در کل مراحل یکسانی دارد. در ادامه این مراحل را بیان می‌کنیم :

  • کیف پول را به کامپیوتر یا گوشی هوشمند خود وصل نمایید.
  • بعد از راه‌اندازی کیف پول، باید یک کد پین تنظیم کنید تا موجب افزایش امنیت دستگاه شود.
  • اپلیکیشن کیف پول سرد آدرس کیف پول (کلید عمومی) را برای شما ارسال می‌کند که می‌توانید از آن برای ارسال و دریافت ارز دیجیتال استفاده کنید.
  • وقتی توکن‌های خود را از یک کیف پول به آدرسی دیگر انتقال می‌دهید، با وارد کردن پین، تراکنش را تایید می‌کنید.
  • منتظر بمانید تا تراکنش تایید شود.

مناسب‌ترین کیف پول ارز دیجیتال برای من کدام است ؟

  • برای انتخاب مناسب‌ترین کیف پول، امنیت آن را در اولویت قرار دهید.
  • کیف پولی را انتخاب کنید که از ارزهای دیجیتالی که قصد دارید ذخیره کنید پشتیبانی کند.
  • هزینه‌های تراکنش و سایر خدمات، در هر کیف متفاوت است، حتماً قبل از انتخاب این موارد را بررسی کنید.
  • کیف پولی را انتخاب کنید که رابط کاربری ساده و آسانی داشته باشد و بتوانید به راحتی از آن استفاده نمایید.

چگونه کیف پول ارز دیجیتال ایرانی داشته باشیم ؟

ناگفته نماند که صرف‌نظر از موقعیت جغرافیایی انتخاب کیف پول ارز دیجیتال برای همه افراد، معیارهای یکسانی دارد که شامل مواردی چون : امنیت، کاربری آسان، پشتیبانی از ارزهای دیجیتال متنوع و اعتبار ارائه ‌دهنده کیف پول می‌شود؛ اما با این حال، برای کاربران ایرانی‌ ملاحظاتی است که باید مد نظر بگیرند. گفتنی است که کیف پول‌های امانی (متمرکز) و کیف پول‌های مبتنی بر صرافی، به دلیل تحریم‌های بین‌المللی ممکن است برای کاربران ایرانی گزینه‌های مناسبی نباشند زیرا این کیف پول‌ها در معرض خطر مسدود شدن یا توقیف دارایی‌ها هستند و ممکن است دسترسی به دارایی‌های دیجیتال را برای کاربران غیر ممکن نماید؛ بنابراین، کیف پول‌های غیرامانی (غیرمتمرکز) که کاربر کنترل کامل بر کلیدهای خصوصی دارد گزینه‌های امن‌تر و مطمئن‌تری برای کاربران ایرانی هستند. این کیف پول‌ها به کاربران فرصت می‌دهند تا ارزهای خود را بدون نیاز به کمک شخص ثالث، مدیریت نمایند از سویی دیگر هم خطر مسدود شدن یا توقیف دارایی را کاهش می‌دهند.

آیا کیف پول‌های کاستدی امنیت دارند ؟

لازم است بدانید ایرادی که کیف پول‌های کاستدی دارند این است که آنها هم می‌توانند وجوه شما را به دلیل قوانین شناخت مشتری (KYC) مسدود کنند. در صورت حملات هکری به این کیف پول‌ها، همیشه خطر سرقت پول شما نیز وجود دارد؛ کاستدی یا حضانت بدون خطر نبوده و ممکن است مانند هر شخص ثالث در شرایط تجاری دیگر، متولیان نیز کلاهبردار باشند.

اگر یک متولی، به ‌عنوان ‌مثال یک کیف پول آفلاین، هک یا خراب شود، ممکن است مشتری نتواند دارایی‌های خود را بازیابی نماید. اما به طور کلی اگر کیف پول کاستدی با امنیت بالایی را انتخاب کنید می توانید مطمئن باشید که همیشه به دارایی خود دسترسی دارید و این مسئله یکی از ایراداتی که به بلاک چین وارد شده را (البته به زعم برخی از افراد) برطرف می کند.

در هنگام انتخاب از پول کیف کاستدی باید به چه نکاتی توجه کرد ؟

  • پشتیبانی از ارز دیجیتالی که مد نظر دارید
  • روش ذخیره سازی کلیدهای خصوصی
  • خدماتی که توسط کیف پول ارائه می‌شود
  • بیمه کردن دارایی های سرمایه دار
  • تجربه دیگر کاربران و مطمئن شدن از اینکه پیرو قوانین است
  • همچنین به دلیل محدودیت‌های موجود مطمئن شوید که در آینده مشکلی برای کاربران ایرانی به وجود نمی‌آید.

چند نمونه از کیف پول‌های کاستدی :

وقتی گفته می‌شود که یک صرافی یا کیف پولی دارای کاستدی است یعنی کلیدهای خصوصی و کوین‌های کاربران را در دسترس داشته و به نوعی بر دارایی شما کنترل دارد؛ به عبارتی شما کنترل و مدیریت کامل بر دارایی خود ندارید و مجبور هستید به یک نهاد واسطه اعتماد نمایید. صرافی بایننس، Coinbase، فری ولت، Cryptopay، صرافی بیت فینیکس، و صرافی بیت استمپ، کاستدی و یا اصطلاحا امانی هستند.

چند نمونه از کیف پول‌های غیر کاستدی :

  • کیف پول سخت افزاری لجر Ledger
  • کیف پول لجر نانو ایکس
  • کیف پول لجر نانو اس
  • لجر نانو اس پلاس
  • کیپ کی KeepKey
  • کیف پول غیرکاستدی ترزور Trezor

آیا امکان ذخیره انواع ارز دیجیتال در یک کیف پول وجود دارد؟

بعضی از کیف پول‌ها مانند : تراست ولت که یک کیف پول دیجیتال است به کاربران این امکان را می‌دهد که ارزهای دیجیتال مختلفی مانند بیت‌کوین، اتریوم و سایر ارزهای دیجیتال را ذخیره و مدیریت کنند.

اگر ارز دیجیتال بیت‌کوین و لایت کوین داشته باشید چطور ؟

برخی از مردم معتقدند که کیف پول بیت کوین، حاوی بیت‌کوین بوده و آن را ذخیره می‌کند. اما این اشتباه است! یک کیف پول فیزیکی در دنیای واقعی از پول‌های نقد شما نگهداری می‌کند اما یک کیف پول ارز دیجیتال، لات‌کوین و بیت‌کوین‌های شما را نگه نمی‌دارد. در واقع نمی‌تواند این کار را انجام دهد زیرا برخلاف پول نقد، بیت کوین به صورت فیزیکی وجود ندارد. و وقتی می‌گوییم مثلاً “من ۳ واحد بیت کوین دارم” به این معنی است که می‌توانیم به بلاکچین بیت کوین (که عمومی است) نگاه کرده و آدرس خود (که توسط کیف پول بیت کوین ایجاد شده است) را جستجو کنیم و ببینیم که در این آدرس۳ بیت کوین داریم. بسیاری از ویژگی‌های لایت‌کوین نیز مشابه بیت‌کوین است.

آیا انواع کیف پول ارزهای دیجیتال امن هستند ؟

کال مارجین (Call Margin) چیست؟

بیشتر افرادی که در بازار کریپتوکارنسی فعال هستند برای نگهداری ارزهای دیجیتال خود به دنبال فضایی امن و قابل اعتماد هستند. موارد مختلفی  از جمله : ترفند فعالیت ارزی شما در بازار، میزان بودجه، هدف و موقعیت جغرافیایی، در انتخاب یک کیف پول ارز دیجیتال امن و کارآمد موثر هستند؛ به طور کلی والت‌ها به دو دسته نرم‌افزاری و سخت افزاری تقسیم می‌شوند که معمولاً انواع کیف پول سخت افزاری، به دلیل اینکه دارایی‌های کاربران را به صورت آفلاین ذخیره می‌کنند از امنیت بیشتری برخوردار هستند؛

سخن پایانی :

گفتنی است که ذخیره و مدیریت امنِ ارزهای دیجیتال، دارای چالش‌های بسیاری است ما در این مقاله سعی کردیم تا تمام اطلاعاتی را که برای انتخاب نوع کیف پولی ، انتخاب مدل نرم افزاری یا سخت افزاری؟ معرفی بهترین کیف‌های سرد و روند کار هر یک را برای شما توضیح داده و شما را از مزایا و معایب آنها آگاه کنیم تا در این مسیر کمکی به شما کرده باشیم. در پایان توصیه می‌کنیم بیشتر دارایی‌های ارزهای دیجیتال خود را در یک کیف پول سخت‌افزاری ذخیره کرده و برای دسترسی آسان، یک کیف پول نرم افزاری هم دانلود کنید. ارزهای خود را به کیف پول خود ارسال نمایید، عبارات بازیابی خود را ثبت کرده و حتماً در جایی امن نگه دارید.

سوالات متداول :

کلید خصوصی چیست ؟

در واقع پرایوت کی یا کلید خصوصی، تعدادی از اعداد و حروف است که بدون نظم خاصی کنار یکدیگر قرار دارند؛ این اعداد و حروف، هنگام انتقال بیت‌ کوین به کیف پول ارز دیجیتال یا هر دسترسی دیگری به سرمایه کیف پول، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

کیف پول سخت افزاری ارز دیجیتال چیست ؟

کیف پول سخت افزاری، یک دستگاه الکترونیکی است که کلیدهای خصوصی شما را ذخیره می‌کند. این کیف پول‌ها به صورت پیشفرض و دائمی به اینترنت متصل نبوده و رمز ارزهای شما  را به ‌صورت آفلاین ذخیره می‌کنند.

چرا بهتر است از کیف پول سخت افزاری استفاده کنیم ؟

دلیل اصلی آن عدم اتصال این کیف‌ها به اینترنت و در نتیجه امنیت بالای آنها است. این ویژگی به طور قابل توجهی حملات مخرب هکرها را کاهش می‌دهد زیرا بدون اتصال به اینترنت، کلاهبردارها دسترسی به اطلاعات کیف پول ندارند.

محدودیت‌های کیف پول سخت افزاری :

قیمت بالا، عدم امکان انجام معاملات لحظه‌ای، سختی جابه‌جایی، احتمال سرقت و وارد شدن خسارت به کیف پول،  از جمله معایب و محدودیت‌های کیف پول‌های سخت افزاری به شمار می‌روند.

مطالب مرتبط

پیمایش به بالا